Viac

    Autonómne autá chce vyvinúť aj Apple

    Autonómne autá, ktoré sa dokážu riadiť samy, vyvíja Google, Tesla a Uber. Najnovšie sa k nim pridal aj elektronický gigant Apple. Všetky autá, ktoré od tohto mesiaca schádzajú z výrobných liniek spoločnosti Tesla, majú hardvér na autonómne riadenie úrovne 5.

    Taxikári a ďalší profesionálni vodiči sa zaradili k ohrozeným druhom. Ich prácu môžu už v blízkej budúcnosti nahradiť roboty. Autonómne autá, ktoré sa dokážu riadiť samy, vyvíja Google, Tesla a Uber. Najnovšie sa k nim pridal aj elektronický gigant Apple. Všetky autá, ktoré od tohto mesiaca schádzajú z výrobných liniek spoločnosti Tesla, majú hardvér na autonómne riadenie úrovne 5. Táto úroveň znamená, že sa dokážu riadiť samy bez akéhokoľvek zásahu človeka. Neznamená to však, že by december priniesol nejakú revolúciu na cestách – systémy v autách budú pripravené na použitie, ale aktivujú ich až neskôr.

    Všetky autá Tesla sú odteraz vybavené ôsmimi kamerami, dvanástimi ultrazvukovými senzormi a radarom, ktorý sleduje situáciu pred vozidlom. Na palube je počítač Nvidia Titan, ktorý má na základe informácií zo senzorov auto riadiť. Na rozdiel od iných spoločností Tesla nepoužíva lidar, ktorý pracuje na podobnom princípe ako radar, ale využíva laserové svetlo. Systém sa montuje do modelov Tesla S aj Tesla X a bude tiež v pripravovanom sedane Model 3.

    Automobilka predviedla schopnosti autonómneho riadenia aj v propagačnom videu. Motoristi ich však nateraz nebudú môcť využívať. Tesla im zatiaľ umožní zapnúť len niektoré funkcie, napríklad automatické núdzové brzdenie. Očakáva sa, že možnosť aktivovať autonómne riadenie dostanú majitelia áut najskôr v polovici budúceho roka.

    MALI AJ NEHODY

    Robotické autá dlhodobo vyvíja a testuje spoločnosť Google. Jej autá zaznamenali aj niekoľko nehôd, ale väčšinou nešlo o nič vážne. Ukazuje sa, že najväčším problémom je nízka rýchlosť autonómnych áut. Ešte „nevedia“ odhadnúť správanie ľudských vodičov, sú teda niekedy príliš váhavé a pomalé.

    K väčšine nehôd došlo tak, že iné auto narazilo zozadu do auta Google. Raz spôsobilo nehodu aj robotické auto, keď príliš pomaly vošlo z pripájacieho pruhu do cesty autobusu. Na počet najazdených kilometrov je však ich nehodovosť v porovnaní s bežnými autami veľmi nízka. Jedinou vážnou haváriou bola septembrová zrážka s nákladným autom, ktoré prechádzalo cez križovatku na červenú. Po nej musel Google jedno zo svojich áut odpísať.

    Aj Tesla má na konte jednu vážnu nehodu, keď túto jeseň havarovalo vozidlo so zapnutým režimom autopilot. Jeho vodič prišiel o život.

    Zástancovia autonómnych áut argumentujú práve zvýšením bezpečnosti. Takéto vozidlá totiž obmedzia ľudské chyby, ktoré stoja za väčšinou nehôd.

    ĎALŠÍ HRÁČI

    Do vývoja robotických áut sa okrem Google pustil aj ďalší počítačový gigant Intel. Veľký náskok pred konkurenciou má aj taxi služba Uber. V americkej Pennsylvánii už dokonca nasadila do bežnej prevádzky autá Ford Fusion vybavené systémom, ktorý nevyžaduje od vodiča, aby držal volant.

    Ku všetkým firmám zapojeným do týchto pretekov sa teraz pridal aj Apple. O spoločnosti, ktorá sa preslávila spotrebnou elektronikou, sa už dlho hovorilo, že chce vyvinúť vlastné autá. Vo veľkom totiž najímala dizajnérov z automobilového priemyslu. Úmysly Apple teraz oficiálne odhalil list, ktorý firma poslala Národnému úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA). V ňom požiadala úrad, aby príliš neobmedzoval testovanie autonómnych áut. Zabehnutí výrobcovia a nováčikovia na tomto poli by mali mať podľa Apple rovnaké podmienky.

    Firma tiež v liste prezradila, že investuje veľké finančné prostriedky do štúdia automatizácie a učenia strojov a veľký potenciál vidí v automatických systémoch v mnohých oblastiach vrátane dopravy. Keď sa budú automatické vozidlá vyrábať presne podľa pravidiel NHTSA, dokážu podľa Apple ročne zabrániť miliónom nehôd, zachrániť tisícky životov a poskytnúť mobilitu aj tým, ktorí ju doteraz nemajú.


    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články