MÁ AJ SERVISNÚ KNIŽKU

Majiteľ auta a jeho manželka už nežijú. Keď sa pozostalí pozreli do polorozpadnutej garáže, navyše zarastenej neudržiavanými kríkmi, stromami a burinou, nechceli uveriť, čo tam našli.

Experti z aukčného domu H & H Classic im potvrdili, že ide o vzácny kus z 1. série Jaguara Type E. Táto séria sa vyrábala v rokoch 1961 až 1964 a medzi zberateľmi je veľmi cenená. Navyše až 85 % produkcie týchto áut išlo na export a mali volant na ľavej strane. S volantom na pravej strane vyrobili iba 1 798 kusov – a toto je jeden z nich.

Pod nánosom špiny sa skrýva pôvodný červený lak, interiér je potiahnutý svetlosivou kožou. Auto má motor s objemom 3,8 litra a najazdených 52 738 míľ (85 000 km).

Patrí k nemu aj pôvodná používateľská príručka, servisná knižka, v ktorej je 8 záznamov, a doklady o piatich povinných technických kontrolách. Pri tej poslednej za obdobie 1973/74 mal Jaguar najazdených rovných 50 000 míľ (80 500 km).

Predpokladá sa, že auto na aukcii vynesie 35 000 až 45 000 libier. Po dokonalom zreštaurovaní do pojazdného stavu jeho hodnota výrazne stúpne a poľahky prekročí 165 000 libier.

POL STOROČIA ZAMKNUTÉ

Vzácny Jaguar je určite pekným prekvapením, ale ešte väčší poklad sa skrýval v roku 2008 v garáži v anglickom Newcastle. Keď 89-ročný Harold Carr zomrel, odkázal ju svojmu synovcovi a neteri.

Pán Carr bol trochu excentrický a posledné roky života strávil utiahnuto. Susedia ani príbuzní o ňom teda veľa nevedeli. Povrávalo sa, že vlastní Bugatti, ale nikto ho nikdy nevidel. Až kým sa jeho príbuzní vybrali vypratať garáž, ktorú po strýkovi zdedili.

V nej sa naozaj skrývalo Bugatti – a nie ledajaké. Type 57S Atalante je považovaný za najväčší šperk francúzskej automobilky. Vyrobili ich iba 43 kusov a 17 z nich s vlastnou karosériou typu kupé, medzi nimi aj tento.

Objednal si ho v roku 1937 priamo z továrne Francis Curzon, gróf z Howe, ktorý bol zanieteným pretekárom. Potom ho vlastnili ďalší traja ľudia, kým ho v roku 1955 nekúpil Harold Carr. Trpel psychickou poruchou a zbieral všetko, čo mohol, vrátane starých áut.

V roku 1960 Bugatti vypršala daň a odvtedy stálo zamknuté v garáži až do Carrovej smrti. V roku 2009 ho vydražili za 2,99 milióna libier.

STO ÁUT NA FARME

Azda najväčší poklad sa však našiel na západe Francúzska, na farme Rogera Baillona. Baillon bol kedysi známym výrobcom nákladných áut a chcel vybudovať múzeum. V 70. rokoch však skrachoval a veľkú časť zbierky musel rozpredať. Lenže nie všetko.

Keď Roger Baillon zomrel, jeho vnúčatá našli na farme až 100 áut, ktoré tam takmer pol storočia zapadali prachom. Boli poschovávané v rôznych kôlňach a garážach a približne 60 z nich bolo v takom zachovanom stave, že by sa dali ľahko opraviť.

Celá zbierka putovala do dražby, ktorá vo februári 2015 vyniesla 28,5 milióna dolárov a stanovila 10 svetových rekordov v rôznych kategóriách.

Najväčšou hviezdou bolo vzácne Ferrari 250 GT SWB California Spyder z roku 1961. Konečná cena 18,5 milióna dolárov výrazne prekonala všetky odhady. Vyrobilo sa ich len 37 a všetky ostatné sú starostlivo zdokumentované.

Toto jediné chýbalo a predpokladalo sa, že bolo nadobro stratené. Jeho nečakaný objav teda vyvolal obrovský záujem a doslova bitku na aukcii. Patrilo tiež k tým autám zo zbierky, ktoré boli v najlepšom stave. Navyše jeho predošlým vlastníkom bol herec Alain Delon.

Pomerne zachované bolo aj Maserati A6G 2000 Gran Sport Berlinetta Frua z roku 1956. Na farme bolo v rovnakej garáži ako rekordné Ferrari a „zakonzervované“ haldou kníh a starých časopisov, ktoré ho takmer kompletne zakrývali. Na dražbe sa predalo za 2,2 milióna dolárov, čo bol tiež takmer dvojnásobok pôvodného odhadu.

Prekvapujúcu sumu vyniesol aj Talbot-Lago T26 Grand Sport SWB z roku 1949, kedysi ho vlastnil egyptský kráľ Farúk. Vozidlo predali za 1,9 milióna dolárov, čo bol až štvornásobok očakávanej sumy.

Ferrari 275 GTB Berlinetta z roku 1966 vynieslo 2,2 milióna dolárov a do prvej päťky najdrahších áut z tejto aukcie sa dostal ešte Mercedes Benz 380 K Cabriolet A z roku 1938. Tento model predali za 1,6 milióna dolárov.