Viac

    Súkromné „tryskáče“ sú v kurze

    Ani dnes nie je súkromné lietanie samozrejmosťou, ale stáva sa z neho masovejší trend než kedykoľvek predtým. Výrobcom lietadiel to úsmev na tvárach, paradoxne, neprináša. Vďaka novým komunikačným technológiám sa totiž lietanie súkromnými „tryskáčmi“ stáva najmä v Amerike druhým „Uber-trhom“ na nebi.

    Keď v päťdesiatych rokoch spoločnosť Lockheed priniesla svetu nový výdobytok v podobe privátnych letov, málokto čakal, kam až tento trend povedie. Ani dnes nie je súkromné lietanie samozrejmosťou, ale stáva sa z neho masovejší trend než kedykoľvek predtým. Výrobcom lietadiel to úsmev na tvárach, paradoxne, neprináša.

    Vďaka novým komunikačným technológiám sa totiž lietanie súkromnými „tryskáčmi“ stáva najmä v Amerike druhým „Uber-trhom“ na nebi. Už nie je určené len úzkemu klubu ľudí, ktorí si podobné služby môžu dovoliť kúpiť alebo prenajať.

    Miesta na oblohe sa totiž vplyvom online systémov, ktoré umožňujú využívať voľné miesta v súkromných lietadlách a ponúkať ich za zlomky cien, veľmi rýchlo obsadzujú. A to najnovšie nehrá do karát ani výrobcom private jetov, akými sú napríklad spoločnosti Cessna či Bombardier. Tie nedávno vyhlásili, že vplyvom tohto trendu už pociťujú pokles vo svojej výrobe. A to čakal málokto.

    /data/MediaLibrary/articles/10505/xojet-plane.jpgZdroj: XOJET

    VIAC ĽUDÍ VO VZDUCHU

    Za všetkým totiž stoja takzvané členské spoločnosti, ktoré umožňujú čoraz väčšiemu počtu ľudí zaplatiť si členstvo v systéme, hľadať a využívať voľné miesta v súkromných lietadlách a cestovať krajinami. Mohlo by sa zdať, že čoraz väčšie množstvo ľudí vo vzduchu bude vodou na mlyn výrobcom lietadiel, ale nestalo sa tak.

    Nanešťastie, výrobcom lietadiel tieto nové programy nevykupujú lietadlá a nezvyšujú dopyt po nových, len dopĺňajú miesta, ktoré by ostali nevyužité,“

    uvádza pre agentúru Bloomberg letecký konzultant Brian Foley.

    „Určite však vytvárajú väčšie využitie zaparkovaných lietadiel.“

    Výrobcom tento trend nevonia. Medziročne hovoria o zhruba šesťpercentnom poklese a očakávajú ďalší štvorpercentný pokles na budúci rok, uvádza správa JPMorgan Chase & Co. To je, podľa prieskumu Argus International, v kontraste s viac ako päťpercentným zvýšením počtu letových hodín súkromných „tryskáčov“ v uplynulom roku.

    VZÁJOMNÝ BIZNIS NAPREDUJE

    Zdá sa však, že

    „tento trend je obrovský a zotrvá tu ešte dlhý čas,“

    tvrdí Brad Stewart, šéf aerolinky a online platformy XOJet, čo je tiež rezervačný systém pre súkromné lety, ktorý zároveň manažuje flotilu štyridsiatich lietadiel.

    Pointou podľa B. Stewarta je, že systém dáva jedinečné cestovateľské príležitosti nielen desiatim percentám z jedného percenta najbohatších, ale oveľa širšej klientele, ktorá doteraz nemusela priamo vlastniť lietadlo a ani nemusela platiť obrovské sumy za letenky.

    /data/MediaLibrary/articles/10505/xojet.pngZdroj: XOJET

    XOJet úspešne spolupracuje práve s jedným z popredných start-upov z tejto brandže JetSmarter, ktorý sa zviezol na tomto trende a posunul ho ešte o krok ďalej.

    JetSmarter síce nevlastní lietadlá, ale prenajíma si letové hodiny práve od spoločnosti XOJet a rozširuje svoj systém u čoraz väčšieho počtu ľudí. JetSmarter je postavený na jednoduchom princípe členstva a umožňuje klientovi vopred uhradiť ročný členský poplatok, ktorý mu slúži na to, aby mohol využívať zadarmo lety, kde nie je dostatok pasažierov.

    Členovia, ktorí zaplatia viac peňazí, majú aj možnosť prenájmu vlastných lietadiel prostredníctvom aplikácie.

    ČAS UKÁŽE

    Prevádzkovatelia systémov a aj lietadiel sa úspechu trendu nečudujú. Je to podľa nich logika veci, lebo ako uvádza portál PrivateFly, napríklad let z New Jersey do Miami súkromným lietadlom stojí 12-tisíc dolárov, ale člen JetSmarter za takpovediac miestenku s možnosťou výberu času zaplatí len dve tisícky. Ak let objednal už iný člen systému, ďalšieho pasažiera let nestojí vôbec nič.

    „Vytvorili sme trhovisko pre desiatky tisícov nevyužitých lietadiel a nevyužitých miest v súkromných tryskáčoch na svete. Poskytujeme ich ako chartery alebo individuálne miesta, a to pomocou jednoduchej aplikácie,”

    uvádza šéf JetSmarteru Paul Grusevich. A treba mu dať za pravdu.

    Čas však ukáže, či nový trend obstojí a či prinesie pozitíva aj pre výrobcov lietadiel. Väčšia premávka vo vzduchu si však ich prácu ešte určite bude vyžadovať.


    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články