Čo si obliecť na obchodné stretnutie?

Rovnako ako pri každom stretnutí platí staré známe pravidlo – druhú šancu na prvý dojem už viac nedostanete. Dnes sa pozrieme na to, čo si obliecť na obchodné stretnutie.

1152

Obchodné stretnutie predstavuje čas, kedy sa môžete obliecť ako profesionál ktorým ste, poprípade ktorým sa chcete stať. Rovnako ako pri každom stretnutí platí staré známe pravidlo – druhú šancu na prvý dojem už viac nedostanete. Dnes sa pozrieme na to, čo si obliecť na obchodné stretnutie.

Skvelá ponuka s racionálnymi argumentmi spojená s prípravou svojich poznámok a prejavom  prezentácie je len polovica úspechu – tá druhá spočíva v jednoduchej zásade – vyzerať a pôsobiť dobre. Nie nadarmo sa hovorí „šaty robia človeka“ – platí to dvojnásobne v prípadoch, kedy sa stretávate s perspektívnym klientom, investorom alebo zamestnávateľom po prvýkrát. A vy chcete, aby to bolo aj druhý, tretí, stý krát.

Muži, platí pre vás základné pravidlo – aby ste vydali zo seba to najlepšie, musíte vyzerať čo najlepšie od zhora nadol. Účes, oblek, kravata, hodinky, topánky, všetky tieto prvky musia spolu jednoducho ladiť.

promo-27

Vhodne zvolené oblečenie celkovo závisí od 3 typov obchodných stretnutí:

1. Obchodné stretnutie, pri ktorom vystupujete ako predávajúci

  • Pocit, ktorý chceme navodiť – dôvera a kompetencia
  • Príklady stretnutia – startupista, ktorý prezentuje svoj nápad investorovi, pohovor o nové zamestnanie.
  • Cieľ – presvedčiť o našich schopnostiach.
  • Ako sa obliecť:

Jednoducho povedané, pokiaľ niečo predávate, oblečte sa čo najostrejšie ako to situácia dovoľuje. Nezáleží na tom, či predávate produkt, službu alebo svoj nápad – chcete využiť každú jednu možnosť na podanie svojho najlepšieho výkonu.

Záleží od jednotlivých odvetví a od človeka s ktorým sa stretávate – predajca zastupujúci korporát sa oblečie formálne, zatiaľ čo vlastník dizajnérskeho štúdia si môže dovoliť menej formálne oblečenie a dať dopredu svoju osobnosť a persónu štúdia.

Vhodné oblečenie je pánsky oblek – obidva typy predajcov sa oblečú čo najlepšie v kontexte svojich kariérnych situácii a prostredia. Preto je potrebné si danú osobu, s ktorou sa stretávame čo najviac preštudovať a zistiť si, čo sa hodí a čo nie. Váš pracovný oblek by vám mal sedieť ako uliaty, nedostatky z vás budú kričať. Tu skrátka rozhodujú detaily.

promo-35

2. Obchodné stretnutie, pri ktorom vystupujete ako kupujúci

  • Pocit, ktorý chceme navodiť – solidarita, sila na upútanie predajcu.
  • Príklady stretnutia – kontrakt u firmy dodávajúcej služby, spolupráca s firmou. Situácie ako pri prvom stretnutí, len v opačnej pozícii.
  • Cieľ – presvedčiť druhú stranu, že dokážete splniť kontrakt v daných podmienkach.
  • Ako sa obliecť:

Toto je veľmi podobné ako pri predajcovi, len s tým rozdielom, že ako kupujúci ste zvyčajne v lepšej pozícii. Zvyčajne ste to vy, kto má kapitál a rozhoduje do čoho investuje, keďže máte na stole viac možností.

Pokiaľ ste vy na strane, ktorá nadviazala prvý kontakt a rozhodla sa kúpiť si služby dodávateľa, snažte sa vytvoriť pocit rovnocennosti. Opäť musíte zistiť a hlavne pochopiť, kto je druhá strana. Preto sa môžete rozhodnúť pre formálne oblečenie, alebo skúsiť niečo naviac. Biznis oblek musí byť za každých okolností v top stave – vždy čistý a vyžehlený.

promo-36

3. Neformálne obchodné stretnutie

  • Pocit, ktorý chceme navodiť – prístupnosť, otvorenosť a pocit oddychu.
  • Príklady stretnutia – stretnutie s klientami mimo pracovnej doby, teambuilding.
  • Cieľ – vybudovanie vzťahov prostredníctvom spoločných zážitkov.
  • Ako sa obliecť:

Neformálne obchodné stretnutie je najťažší typ stretnutia. Navonok je nám povedané, že hlavným zmyslom je relax ale v skutočnosti ide o nadviazanie obchodných vzťahov. Nebuďte zmätení – vyjednávania sa dejú aj pri golfe.

Tu máte však najväčšiu šancu zaujať, pretože ide o to aby ste boli samým sebou. Formálne predpísané oblečenie sem vôbec nepatrí a preto si môžete zvoliť športové sako šité na mieru.

promo-4

PRIDAŤ KOMENTÁR