Slováci si sporia radi. V rebríčkoch v porovnaní s ostatnými krajinami si napriek nízkym príjmom sporíme pomerne veľa. Problém nie je v tom, že si Slováci sporia, problém je v tom kde si sporia.

Podľa prieskumov agentúr a bánk pozná a využíva kolektívne investovanie len 1 z 10 Slovákov a len 2 z 10 mladých si sporia na dôchodok.

Preto ambíciou a cieľom projektu Ing. Marcela Onufera s názvom chcemsporit.sk je osloviť čo najširšiu skupinu ľudí a naučiť ich sporiť správne.

Skúste sa nám predstaviť.

marcel onuferPochádzam z dedinky v bardejovskom okrese a počas vysokej školy v Košiciach som okúsil vody finančného sprostredkovania.

Chcel som nabrať prax v odbore, ktorý som študoval a keďže bolo popri škole dosť času a chuti aj na ostatné aktivity, tak som sa začal venovať niečomu, čo by bolo hmatatelnejšie ako teoretické frázy na cvičeniach v škole…

Kedy a ako ste začal podnikať?

V druhom ročníku na vysokej škole, no napriek tomu, že je to formálne podnikaním neberiem to ako podnikanie. Áno, som oficiálne vedený v živnostenskom registri ako podnikateľ ale pod slovom podnikanie rozumiem dosahovanie zisku možno aj za akúkoľvek cenu, niekedy cez mrtvoly… a to nie je môj štýl práce.

Môj štýl práce spočíva v snahe pomôcť ľuďom vybrať vhodný produkt na ich konkrétne požiadavky a nie násilné prezentovanie niečoho, čo by ľudia mali kúpiť.

Napísal ste niekoľko blogov, čo nimi sledujete?

Áno, som autorom pár desiatok blogov a článkov na tému financie. V začiatkoch, keď som sa zaúčal ako finančný sprostredkovateľ som informácie hľadal na internete.

Chcel som mať istotu, že to, čo ponúkam klientovi ako za najoptimálnejšie riešenie naozaj korešponduje s tým, čo mi je na školení prezentované ako to najlepšie.

Bohužiaľ realita bola taká, že opak bol pravdou. Ale vďaka tým blogom a článkom som rýchlo prekúkol „na ktorú bije“ a po miernej frustrácií som prehodnotil vôbec zotrvanie a ďalšiu činnosť v tejto profesii.

Ukážky vybraných blogov a článkov pána Onufera:

1 2 3

 

 

 

Čo Vás presvedčilo zotrvať?

Pomyslel som si na okolie, známych a rodinu. Nechcel som nechať na náhodu, že sa k ním dostane nepodstivý poradca alebo niekto, kto v dobrej viere predáva produkty, ktoré sú mu prezentované ako za výhodné no v skutočnosti je tomu ináč.

Aké produkty máte na mysli?

Predovšetkým investičné životné poistenie. To je častokrát mylne prezentované ako výhodný sporiaci produkt na dôchodok. Pravda je taká, že aj samotná poisťovňa pri oficiálnych vyjadreniach tento produkt nepovažuje za sporiaci a NBS vyhodnotila takúto prezentáciu a predaj produktu ako za nekalú praktiku.

V čom spočíva nevýhoda tohto produktu?

Poistenie a poistný produkt vo všeobecnosti slúži na krytie rizík smrti, chorôb alebo úrazov.

Pri krytí týchto rizík sa využíva rezervotvorná zložka a časť zaplateného poistného sa po odčítaní viacerých poplatkov investuje, čím sa bežný človek môže mylne domnievať, že práve táto investičná zložka slúži ako sporenie a celý produkt vníma ako sporenie s možnosťou poistiť sa, a nie ako poistenie samotné.

Poplatky pri investičnom životnom poistení sú vysoké a potom sú častokrát ľudia aj frustrovaní, keď im predostriem pravý obraz produktu, ktorý im niekto poradil a keď zistia ako málo peňazí majú na účte, ktorým si chceli výhodne sporiť…

Kde by si podľa Vás ľudia mali sporiť?

To je veľmi všeobecná otázka… Pri sporení sa snažím špecifikovať požiadavky klienta, jeho rizikový profil, časový horizont sporenia ako aj účel využitia nasporenej sumy, či požiadavku (ne)viazanosti prostriedkov.

Pre konzervatívneho sporiteľa, ktorý ma požiadavku sporiť si pár rokov je vhodný iný produkt ako pre sporiteľa, ktorý je ochotný akceptovať vyššie riziko a chce si sporiť napríklad na dôchodok. Určite však môžem povedať, že poistnými produktmi si ľudia nenasporia a efekt je opačný – prerábajú na ňom.

Je podľa Vás dôležité, aby ľudia vedeli ako si majú sporiť a čo vnímate ako problém neznalosti?

Ak niekto nevie aké molekuly sa vylučujú pri fotosyntéze, alebo ako sa štiepi jadro atómu (to mimochodom neviem ani ja) tak v zásade nie je ukrátený o nič, čo by sa ho bezprostredne týkalo.

Ale ak niekto nepozná efekt inflácie, nepozná detaily a poplatky finančných produktov, ktoré využíva, tak to už bezprostredne ovplyvňuje jeho každodenný život a peňaženku.

Neznalosť spočíva v nedostatku informácií, možno nezáujmu o oblasť financií, no hore uvedená veta jasne vysvetľuje, že aj v tomto prípade platí „neznalosť neospravedlňuje“ a ten, kto nevie, na to dopláca najviac, čo môže byť v istých prípadoch zlé.

Aké prípady máte na mysli?

Vo všeobecnosti môžem označiť slovenského sporiteľa ako za konzervatívneho a práve konzervatívne riešenie nezvykne ponúknuť sporiteľovi tak vysoké zhodnotenie, aby pokrylo aspoň medziročný nárast cien – infláciu.

Výsledkom je to, že aj keď sporiteľ má na sporiacom účte v číselnom vyjadrení viac prostriedkov, tak reálne si za ne kúpi menej tovarov a služieb. Jednoducho časom jeho sproraci účet napriek pripisovaniu úrokov stráca na kúpnej sile a za prostriedky na ňom si kúpi menej ako na začiatku sporenia.

Takéto sporenie časom prehlbuje straty a i keď je sporiteľ zodpovedný tak paradoxne na to dopláca. Ďalšími prípadmi sú ľudia, ktorí využívajú na sporenie produkty, ktoré nie sú na to určené…

Čo by ľudia mali robiť, aby si sporili správne?

Vyhľadať ma… smiech 🙂 … Informácie o sporiacich produktoch sú voľne dostupné naprieč internetom a vraj ten kto hľadá, tak ten nájde. Ak sa však niekto rozhodne pre jednoduchšiu a časovo nenáročnú alternatívu a predsalen sa mi ozve, tak mu poradím kam a ako sporiť a zmluvne mu dojednám riešenie…

chcemsporit

Kde Vás ľudia nájdu?

Orientujem sa vo viacerých smeroch a riešim široký záber osobných financií ale takou srdcovkou sú mi práve sporiace produkty.

Preto som zriadil portál chcemsporit.sk, ktorým ma ľudia hľadajúci radu vedia nakontaktovať.

Čo ak budú záujemcovia o sporenie z iných regiónov ako Bardejova či Košíc?

Skype, email, facebook, telegram, dopis, poštový holub… smiech 🙂 . Možností ako sa skontaktovať je neúrekom, ak by však niekto potreboval ohmatať, že naozaj existujem, tak som ochotný dôjsť osobne za sporivcom.

Prípadne sa viem osobne zaručiť za kvalitu poskytnutých služieb z radov kolegov, ktorí su v regiónoch západného a stredného Slovenska…


 marcel-onufer“Radím tak, ako by som chcel mať poradené, ak by som bol klientom ja…”

Ing. Marcel Onufer

Moja webstránka: chcemsporit.sk

E-mail: info@chcemsporit.sk

PRIDAŤ KOMENTÁR