/data/MediaLibrary/articles/10617/crophero-jagipacestudioexterior14111606-1200x462.jpgZdroj: Jaguar Land Rover

V KONKURENCII S TESLOU

Hoci novinku ešte nenájdete v predaji, náhľad na prototyp nenecháva chladným nikoho. Podobne tak na chvíľu zareagovali aj finančné trhy, ktoré spoločnosti Tata Motors, vlastníkovi značky Jaguar Land Rover, prihrali na cene jej akcií. Či však skutočne pôjde o úspech prinajmenšom taký, aký vyvolala spoločnosť Tesla so svojou Teslou X, ukáže zrejme až čas po roku 2018, keď by mal byť nový Jaguar v predaji.

„Sme len na samom začiatku,“

uviedol v oficiálnom stanovisku automobilky Finbar McFall, produktový marketingový šéf Jaguara. Audi totiž plánuje elektrické rodinné auto takisto v roku 2018, BMW plánuje elektrickú X3 v roku 2020, kým Mercedes ešte o rok skôr.

„Niektorí ľudia sa naň pozerajú a vidia v ňom SUV, iní, naopak, športové auto. Aj to bol cieľ, ktorý sme chceli dosiahnuť, A k tomu si ešte povedia, veď je elektrické.“

I-Pace by mal mať dojazd 500 kilometrov na jedno nabitie a auto vytiahne z batérií výkon až 400 konských síl. Pri prezradení ceny je automobilka zatiaľ zdržanlivá.

/data/MediaLibrary/articles/10617/jaguar1.jpgJaguar Land Rover

NOVÝ TRH RÝCHLO RASTIE

Výrobcovia áut skutočne nemajú mnoho možností, ako sledovať tento trend, keďže celosvetová iniciatíva a vlády po celom svete sa dožadujú znižovania emisií automobilov.

So štátnymi príspevkami na ich kúpu môže ísť do budúcna o dobrú voľbu, hoci ani I-Pace nebude najlacnejší a zaradí sa zrejme k modelom Tesla X či Porsche hybrid, ktoré majú cenu nad 60-tisíc eur.

S celkovým fungovaním Jaguara je však spokojný aj vlastník značky spoločnosť Tata Motors, podľa nej zisk jej luxusnej divízie, ktorú zastupuje Jaguar, za ostatné tri mesiace vzrástol o takmer päť percent.

Do roku 2040 by celý tento trh mal v tržbách vzrásť o viac ako 35 percent či 40 miliónov predaných vozidiel, uvádza prieskum agentúry Bloomberg New Energy Finance.

/data/MediaLibrary/articles/10617/jaguar2.jpgJaguar Land Rover

S OČAMI PRE JAGUAR

Niekoľko hodín pred oficiálnym predstavením nového Jaguara strávil dizajnér Ian Callum prezentovaním špecifických noviniek v dizajne auta a novinárom predstavil I-Pace prostredníctvom virtuálnych okuliarov, čo im umožnilo náhľad do vnútra auta pri jeho budúcej jazde.

„Interiér I-Pace tvoria prémiové materiály s dôrazom na detail, pričom všetko korunuje ohromná panoramatická sklená strecha. To všetko v britskom tóne a s prvkami Jaguara,“

hovorí I. Callum.

A vie, o čom hovorí. Prvýkrát sa totiž Ian Callum s Jaguarom stretol pri modeli XJ6, keď mal šestnásť rokov. Vedel, že si nájde svoju prácu snov. Poslal niekoľko skíc šéf inžinierovi Billovi Heynesovi, ktorý ho motivoval, aby v tomto úsilí pokračoval. Čoskoro na Iana zapôsobili americké autá.

„Spoznal som nový typ dizajnu, mal väčšiu expresiu a glamour,“

hovorí I. Callum.

Následne vyštudoval na umeleckej škole v Glasgowe a dizajn áut na Royal College of Art v Londýne.

/data/MediaLibrary/articles/10617/jaguar3.jpgJaguar Land Rover

TRADÍCIA V DOBRÝCH RUKÁCH

I. Calluma si všimli už vo Forde, ktorý ho najal na dlhých dvanásť rokov, a prispieval k tvorbe dizajnu vozidiel, kým sa nepridal k spoločnosť TWR a mal tak dosah na prestížne značky ako Aston Martin či Volvo C70. Až následne v roku 1999 dostal telefonát, na ktorý čakal celý svoj život. Možnosť byť šéfom dizajnu v Jaguari.

„Jaguar, to sú jedinečné proporcie a fantastické siluety, optimálny prejav chrómu. Vždy som veril, že skvelý dizajn môže byť nakreslený aj dvomi-tromi líniami,”

vysvetľuje I. Callum. A dodáva, že o každom aute premýšľa spôsobom, čo by asi povedal sir William Lyons na toto auto.

„Myslím, že tento model by sa mu páčil.“

O Callumovom odhodlaní hovorí aj nasledovné:

„Ak sa ma pýtate, na ktoré auto som najpyšnejší, je to to, ktoré ešte len nakreslím.“