Elektrické a hybridné pohonné systémy nie sú len doménou automobilového sveta. Čoraz viac sa začínajú presadzovať tiež v iných druhoch dopravy. Na svete už je aj elektrická nákladná loď a projektuje sa hybridné dopravné lietadlo.

Spoločnosti Airbus, Siemens a Rolls-Royce oznámili, že spoločne vyvíjajú stroj. Program E-Fan X využije v prvej fáze súčasný typ lietadla BAe 146. Je určené na kratšie trasy a má kapacitu 70 až 112 cestujúcich v závislosti od verzie a od dĺžky trupu.

Do tohto programu ho zvolili preto, lebo má štyri prúdové motory. Jeden z nich teraz nahradia novým elektrickým motorom.

Prvý let v roku 2020 a komerčný do roku 2025

Prototyp by mal vzlietnuť do roku 2020 a v komerčnej prevádzke by sa mal objaviť do roku 2025. Každý z partnerov v programe investuje desiatky miliónov libier. Vedie ich k tomu snaha Európskej únie, ktorá chce do roku 2050 výrazne obmedziť emisie, ale aj hlučnosť.

O využitie elektrického pohonu sa preto snaží viacero firiem. Podľa spoločností združených v programe E-Fan X je však použitie elektrického pohonu pre komerčné lietadlá momentálne nemožné.

Najväčšou prekážkou je hmotnosť batérií a hmotnosť chladičov elektromotorov. Preto sa padlo rozhodnutie za hybridný pohon.

Siemens vyvinie elektrický motor, ktorým nahradia jeden prúdový motor na pravom krídle. Ostatné tri motory ostanú prúdové. Rolls-Royce dodá elektrický generátor, ktorý bude v zadnej časti trupu, a Airbus batérie v prednej časti trupu.

Generátoru budú dodávať energiu prúdové motory a on zas bude zásobovať elektrický motor. Nadbytočná energia sa bude ukladať v batériách a využívať najmä pri štartoch a pri pristátiach, keď sa lietadlo pohybuje v blízkosti obývaných oblastí.

Tiché motory a viac nočných letov

Tichšie motory tak umožnia viac nočných letov, ktoré sú problémom najmä na letiskách ležiacich veľmi blízko miest. Okrem znižovania emisií by mal hybridný pohon šetriť aj palivo, čo je tiež významný faktor.

V posledných rokoch cena paliva kolísala až o 36 percent a nižšia spotreba tak znamená nižšie náklady pre aerolinky.

/data/MediaLibrary/articles/12592/e-fanx-3d-graphic.jpgzdroj: Airbus

Z Londýna do Paríža

Čisto elektrické lietadlo by chcela vyvinúť americká firma Wright Electric. Jej projekt by mal kapacitu 150 cestujúcich a dolet okolo 450 km. Práce na ňom sa ešte nerozbehli, ale britské aerolínie Easyjet prejavili o projekt záujem. Využitie by našiel na trase z Londýna do Paríža.

Aby sa však lietadlo s pracovným názvom Wright One stalo realitou, musí nastať výrazný posun vo vývoji nových batérií. Podľa firmy by sa nové potrebné technológie mohli stať realitou o 10 až 20 rokov.

Elektrické kamióny od Tesly

Elektrický pohon začínajú testovať aj v iných oblastiach. Americká firma Tesla v polovici novembra predstavila elektrický kamión, ktorý by na jedno nabitie mal prejsť 800 km. Sériové kusy by mali byť k dispozícii v roku 2019.

Niekoľko firiem už oznámilo predbežné objednávky, ale v obmedzenom množstve. Nový kamión totiž chcú najskôr sami otestovať, aby zistili, akú úsporu pre nich môže priniesť.

Spoločnosť DHL si kúpi 10 kamiónov, ktoré nasadí do skúšobnej prevádzky medzi jednotlivými strediskami. Kanadská firma Fortigo Freight zatiaľ vyskúša jeden kus. Zložila naň zálohu 20 000 dolárov, po dodaní ešte doplatí 181 000 dolárov. Kamión skúšobne nasadí aj Deutsche Post.

/data/MediaLibrary/articles/12592/semifront34.jpgzdroj: Tesla

Bude voziť uhlie

Veľký rozvoj elektromobility zažíva v poslednom období Čína. Preto nie je až také prekvapujúce, že prvú nákladnú loď na elektrický pohon postavili v tejto krajine. Na vodu ju spustili v polovici novembra a prvá testovacia plavba ju čaká v decembri. Do služby by mala vstúpiť začiatkom budúceho roka.

Loď je dlhá 70 metrov, široká 14 metrov a uvezie 2 100 ton nákladu. Je určená na plavbu po riekach vo vnútrozemí. Na palube má tisíc lítiových batérií s kapacitou 2 400 kilowatthodín.

Na jedno nabitie dokáže preplávať 80 km, opätovné nabíjanie trvá 2 hodiny. Životnosť batérií je podľa konštruktérov približne päť rokov. Loď má teda nulové emisie, tam sa však jej prínos pre životné prostredie končí – bude totiž po Perlovej rieke prepravovať uhlie do tepelnej elektrárne.

Na projektoch elektrických či hybridných lodí pracuje aj niekoľko nórskych spoločností.