Metóda GTD alebo o tom, ako mať všetko hotové

Metóda GTD (Geting Things Done) alebo „mať všetko hotové“ je metóda osobného Time managementu.Zaoberá sa postupmi, ako usporiadať svoje úlohy, projekty a zadať svoje ciele a ako zvládnuť súčasný uponáhľaný svet plný informácií.

1865

Metóda GTD  (Geting Things Done)  alebo „mať všetko hotové“ je metóda osobného Time managementu.

Zaoberá sa postupmi, ako usporiadať svoje úlohy, projekty a zadať svoje ciele a ako zvládnuť súčasný uponáhľaný svet plný informácií. Autor metódy je David Allen, ktorý ju popísal v knihe s rovnomenným názvom.

Hlavnou výhodou metódy je, že sa Vás snaží zbaviť každodenného stresu. Všetci predsa stres poznáme.

Úprimne priznajte si, koľkokrát ste nemohli zaspať alebo sa už nadránom budili a nemohli zaspať kvôli tomu, že ste niečo neurobili resp. nestihli? Existuje kopec mladých ľudí, ktorí sú úspešní a mohli by pokojne v 30-tke odísť do dôchodku.

Určite ste sa už aj Vy zamýšľali, ako to robia. Je jasné že svoj úspech dosiahli tvrdou prácou ale pracovať 10, 12 alebo aj viac hodín nezvládnu dlhodobo ani tí najlepší.

Tajomstvo mnohých z nich je práve v správnom rozdelení a naplánovaní si času, na odlíšení menej, či viac dôležitých či dokonca urgentných vecí, ktoré je potrebné každodenne urobiť.

Zmeniť svoje návyky

Každá metóda timemanagementu je v podstate o tom, že musíte niečo zmeniť a hlavne zmeniť niektoré svoje návyky. Samozrejme,  nie je možné urobiť to naraz, z dňa na deň, všetko naraz.

Tak ako si človek naplánuje novoročné predsavzatia, najlepšie 15 naraz, a potom už v prvých dňoch nového roku je všetko obvykle po starom. Nikdy teda nemeňte viac návykov naraz, z dňa na deň!

Prvý návyk, ktorý by človeka mala GTD metóda naučiť, je nepoužívať svoju hlavu ako úložné médium. Je dôležité, aby ste dostali všetky svoje nápady z hlavy do nejakého systému a hlavu používali na premýšľanie.

Inbox

Človek by mal mať nejaký svoj Inbox, kam by si všetky svoje nápady zapisoval. Môže to byť či už  Váš smartfón alebo aj obyčajný diár či zošit, dôležité je ho mať stále zo sebou.

Určite poznáte pocit, keď Vás niečo napadne a potom na to stále dookola myslíte a neviete sa na nič iné sústrediť. Stačí si to niekam zaznačiť a môžete premýšľať nad iným. Existujú aplikácie ktoré Vám s vytvorením svojho Inboxu pomôžu.

Napríklad aplikácia Things pre Mac, alebo jej klon Doit.im pre Windows a iné. Kedykoľvek potom pracujete na počítači či notebooku a niečo Vás napadne, ihneď si to môžete zaznačiť.

Druhým návykom metódy GTD je pozrieť sa na záznamy v Inboxe, a zamyslieť sa nad ich významom, nad tým prečo by ste ich mali urobiť a ktoré sú pre Vás dôležité.

Tretí návyk spočíva v určení si toho, čo je v Inboxe projekt a čo len úkon. Projekt má viacero krokov na jeho splnenie a nevyhnutné je vypísanie si týchto jednotlivých krokov do Inboxu.

Takéto „rozkúskovanie“ pomôže zhodnotiť, ako presne máte postupovať, koľko času Vám projekt zaberie a ak treba niečo delegovať tak ihneď.

Je potrebné pridať kontext

Odlišnosť GTD metódy spočíva v ďalšom návyku, ktorý hovorí, že každému kroku daného projektu je potrebné priradiť Kontext. Môže ísť napr. o kontext kancelária, počítač alebo aj konkrétnu osobu.

Keď si potom vyberiete úkony s rovnakým kontextom napr. osobou, tak pri stretnutí sa s týmto človekom s ním môžete riešiť všetky úlohy týkajúce sa tejto osoby naraz, čo ušetrí čas.

Veľmi nápomocný je kontext Waiting for/Čakám na. V tomto kontexte sú zahrnuté úkony, ktoré ste niekomu zadali a čakáte na ich splnenie.

Ak ich máte pokope a viete si ich naraz zobraziť, nestane sa že na niečo zabudnete a spomeniete si až vtedy, keď už nebude čas vyriešiť to.

A ešte jeden kontext resp. zoznam a to Maybe/Možno. Spíšete si zoznam vecí, ktoré by ste počas svojho života chceli urobiť alebo dosiahnuť. Nie v priebehu týždňa či mesiaca ale niekedy.

Keď sa na tento zoznam o rok alebo aj za desať pozriete a zistíte, že ani jedna vec neubudla, znamená to, že niečo robíte asi zle. Takto sa Vám nestane, že sa v osemdesiatke zamyslíte a zistíte, že ste vo svojom živote nič nestihli kvôli práci!

Aby to celé fungovalo, musíte si na konci týždňa zrevidovať, čo ste v tomto týždni urobili a čo chcete urobiť budúci týždeň.

Tento Weekly review Vám síce na začiatku zaberie 2-3 hodiny, ale vďaka nemu Vám systém GTD bude fungovať. Ak na týždenný prehľad budete zabúdať, je viac menej isté, že sa Vám po pár týždňoch zosype.

Objednať Knihu

Iný rozmer GTD

V závere je potrebné vyzdvihnúť iný rozmer GTD. Nie je dôležité zamyslieť sa iba nad momentálnym životom, spísať si svoje projekty a raz týždenne sa na ne pozrieť. Je nevyhnutné určiť si cieľ, prečo tu som a aký má môj život zmysel.

Vďaka tomu si potom môžete naplánovať dlhodobé ciele na 2-3 či 5 rokov a určiť si kľúčové oblasti svojho života. To umožní rozdeliť si svoj čas tak, aby ste sa dostatočne venovali práci, zarobili dostatok peňazí a mohli sa venovať čomu sami chcete – svojej rodine, blízkym či záľubám.

Pozrite si našu knižnú videorecenziu na knihu Mít Vše Hotovo

David Allen napísal o metóde GTD niekoľko kníh:

1. Mít vše hotovo – Ako stihnúť prácu aj život a cítiž sa pri tom dobre

2. Aby vše klapalo – Ako hravo zvládať pracovné a životné výzvy

3. GTD – Umenie byť produktívny a bez stresu


  • autor článku: MUDr. Lenka Brandaburová

PRIDAŤ KOMENTÁR