today-is-a-good-day
Viac

    Toto je špeciálna edícia BMW M3

    BMW oslavuje 30 rokov od vzniku kultového športového automobilu, ktoré nastavilo štandardy svojej triedy. Reč je o modelovej rade BMW M3.

    BMW oslavuje 30 rokov od vzniku kultového športového automobilu, ktoré nastavilo štandardy svojej triedy. Reč je o modelovej rade BMW M3.

    Keď BMW M GmbH, vtedy ešte pod názvom BMW Motorsport GmbH, v roku 1986 predstavilo svetu prvú generáciu BMW M3, kompletne tým zmenilo vnímanie športových sedanov strednej triedy.

    Žiadny iný výrobca nedokázal dovtedy tak citlivo a komplexne zakomponovať technológie z motoršportu do veľkosériového vozidla, a tým ho premeniť na nekompromisný športový automobil, ktorý si zachoval svoju každodennú civilizovanosť.

    BMW M3 určilo štandardy, podľa ktorých boli a sú posudzované produkty ostatných výrobcov

    BMW M svoj kultový model postupne rozvíjalo v piatich generáciách bez toho, aby mu v priebehu vývoja vzalo jeho jedinečný charakter.

    Na svete zrejme neexistuje žiadny ďalší podobný automobil, ktorý by v sebe dokázal tak elegantne skombinovať pretekárske gény s neobmedzenou každodennou použiteľnosťou a pritom v ľuďoch vyvolával také silné emócie.

    BMW M si tento fakt uvedomuje a aby dôstojne pripomenulo 30. výročie vzniku modelu M3, predstaví v lete exkluzívnu edíciu BMW M3 „30 Years M3”, ktorá vznikne v limitovanom počte 500 kusov.

    BMW M3

    Edícia “30 Years M3” s legendárnou metalickou farbou Macao Blue

    Nová výročná edícia „30 Years M3” je lakovaná výlučne exkluzívnou modrou metalickou farbou Macao Blue. Tým vzdáva hold prvej generácii BMW M3, ktorá túto farbu ponúkala
    v rámci voliteľnej výbavy.

    Edícia „30 Years M3” je vybavená paketom Competition, ktorý je teraz k dispozícii aj pre sériové modely BMW M3. Zahŕňa upravený motor s výkonom zvýšeným o 14 kW/19 k na celkových 331 kW/450 k, ktorý smeruje k zadným kolesám (BMW M3 „30 Years M3”: kombinovaná spotreba paliva 8,8-8,3 l/100 km, kombinované emisie CO2: 204 – 194 g/km).

    Súčasťou paketu Competition je aj M adaptívny podvozok, ktorý ďalej zlepšuje schopnosť zatáčať a presnosť ovládania. Medzi optimalizovanými prvkami sú aj nové pružiny, tlmiče

    a stabilizátory, upravené režimy COMFORT, SPORT a SPORT + či zodpovedajúcim spôsobom naladený štandardne dodávaný M aktívny diferenciál a stabilizačný systém Dynamic Stability Control (DSC).

    Paket Competition pre limitovanú edíciu obsahuje aj kované 20-palcové M kolesá z ľahkých zliatin so špecifickým dizajnom 666 M, odkazujúcim na dizajn použitý pri prvej generácii. Teraz však s pneumatikami s rozmerom 265/30 R20 vpredu a 285/30 R20 vzadu.

    Tieto funkčné úpravy zaisťujú citeľné zlepšenie dynamiky, ktoré sa prejavilo aj na zrýchlení. BMW M3 „30 Years M3” s voliteľne dodávanou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou M DCT zrýchli z 0 na 100 km/h iba za 4 s, čo je o 0,1 s rýchlejšie než v prípade štandardného modelu.

    Dokonca aj so štandardne dodávanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou zvládne rovnaký šprint o 0,1 sekundy rýchlejšie ako štandardná verzia.

    Súčasťou paketu Competition sú špeciálne prvky v podobe lesklých čiernych líšt Shadow Line okolo bočných okien, tmavo chrómovaných koncoviek M športového výfuku, ktorého hutný zvuk výrazne prispieva k intenzívnej radosti z jazdy. Výročný model možno rozoznať aj podľa jedinečných M ozdobných prvkov za prednými kolesami, v ktorých je umiestnené logo „30 Years M3”.

    BMW M3 kolesá

    Športový, ale funkčný interiér s výnimočnou atmosférou

    Interiér verzie „30 rokov M3” vďaka paketu Competition doplnili M škrupinové športové sedadlá, ktoré ponúkajú bezchybnú oporu tela pri ostrej jazde, ale súčasne aj vysokú mieru pohodlia pri cestovaní na dlhé vzdialenosti. Atmosféru interiéru ešte dokresľujú bezpečnostné pásy s votkanou trikolórou BMW M.

    Na predných lištách prahov je umiestnené logo „30 Years M3”, ktoré vodičovi a spolujazdcovi pripomína unikátnu históriu modelu BMW M3. Jedinečnosť výročnej verzie, ktorá vznikne len v 500 exemplároch, ďalej podčiarkuje nápis „30 Years M3 1/500” na karbónovej dekoračnej lište prístrojovej dosky. Logo „30 Years M3” je vytlačené aj do predných hlavových opierok.

    Interiér BMW M3 „30 Years M3” je čalúnený exkluzívny kožou Merino v dvojfarebnom vyhotovení čierna/modrá alebo na želanie čierna/Silverstone so zodpovedajúcim kontrastným prešívaním, ktoré elegantne podčiarkuje športový a výnimočný charakter výročného modelu.

    V porovnaní s bežným BMW M3 vybaveným paketom Competition je výročná verzia
    o 10 000 eur drahšia. Na trhu sa objaví v lete 2016, teda presne 30 rokov po tom, čo bola podpísaná prvá objednávka na BMW M3.

    najnovšie BMW M3

    1986 – rad 3 s rozšírenými blatníkmi a pôsobivým výkonom

    Približne pol roka po premiére BMW M3 na autosalóne vo Frankfurte na jeseň roku 1985 prišiel konečne čas, kedy vybraní novinári dostali možnosť otestovať nové supervozidlo na okruhu Mugello.

    Ostro rezaný dvojdverový automobil s rozšírenými blatníkmi oslnil najmä štvorvalcom s objemom 2,3 litra vybaveným štvorventilovou technikou, ktorý ponúkol výkon 147 kW/200 k.

    K výborným dynamickým vlastnostiam (zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 s, maximálna rýchlosť 235 km/h), ktoré sú pôsobivé aj v dnešnom kontexte, výrazne prispela ľahká konštrukcia (nárazníky, prahy a veko batožinového priestoru boli vyrobené z plastu) s pohotovostnou hmotnosťou do 1 200 kilogramov.

    V roku 1988 prišla verzia Evo, ktorá vďaka výkonu zvýšenému na 162 kW/220 k dosiahla najvyššiu rýchlosť 243 km/h. A konečne sa v roku 1990 predstavila najvýkonnejší edícia, limitovaná na 600 vyrobených automobilov – BMW M3 Sport Evolution s motorom s objemom 2,5 litra s výkonom 175 kW (238 k).

    sedadlá do BMW M3

    1992 – z nekompromisného pretekárskeho vozidla k elegantnému Coupé

    Druhá generácia BMW M3 nebola vyvíjaná priamo pre motoršport, ako tomu bolo v prípade tej prvej. Kupé bolo diskrétnejšie a elegantnejšie, ale o pohon sa staral radový trojlitrový 6-valec s výkonom 210 kW/286 k a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm, vybavený inovatívnym premenlivým časovaním VANOS. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zabralo iba 6 sekúnd a maximálna rýchlosť dosiahla 250 km/h.

    Zaujímavosťou tejto generácie bolo použitie špecifických aerodynamických spätných zrkadiel, ktoré sú aj dnes poznávacím prvkom väčšiny modelov M. V roku 1994 BMW M ponúklo ďalšie dve karosárske verzie – okrem Coupé ešte Sedan a Cabrio, pričom výkony Sedanu boli zhodné s Coupé.

    V roku 1995 prešlo BMW M3 modernizáciou, ktorá sa prejavila aj zvýšením objemu 6-valca z 2 990 cm3 na 3 201cm3 a implementáciou dvojitého variabilného časovania double-VANOS.

    Výkon vzrástol na 236 kW/321 k, zrýchlenie na 100 km/h trvalo iba 5,5 s. Aj napriek mimoriadnej dynamike vynikalo M3 aj v oblasti hospodárnosti.

    O rok neskôr sa BMW M3 stalo prvým športovým veľkosériovým vozidlom s automatizovanou manuálnou prevodovkou SMG, ktorá vtedy slávila úspech – rozhodla sa pre ňu takmer polovica zákazníkov.

    BMW M3 kufor

    2000 – dychberúci atlét so sebavedomým výrazom

    Tretia generácia BMW M3 prišla so sebaistým dizajnom. O schopnostiach Coupé už nebolo možné pochybovať, pretože vizuálnu stránku M3 určovala hliníková kapota

    s vydutím, široké kolesá vypĺňajúce rozšírené podbehy, aerodynamické veko batožinového priestoru so spojlerom a štyri koncovky výfuku.

    Pohon zaisťoval opäť atmosferický radový 6-valec, tentokrát s objemom 3 246 cm3, výkonom 252 kW/343 k a krútiacim momentom 365 Nm.

    Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h zabralo iba 5,2 s, pričom na štvrtý rýchlostný stupeň zvládlo M3 akceleráciu z 80 na 120 km/h iba za 5,4 s. Na jar 2001 okrem Coupé prišlo aj Cabrio.

    Vrcholom evolúcie sa stal model BMW M3 CSL z roku 2003 s veľmi ľahkou konštrukciou. Výkon motora bol 265 kW/360 k pri hmotnosti iba 1 385 kg, čo znamenalo výkonovú hmotnosť 3,85 kg/k.

    Úsporu hmotnosti priniesla nielen absencia komfortných prvkov, ale aj unikátne technické riešenia – strecha vyrobená z uhlíkových kompozitov alebo zadné okno z tenkého skla.

    Systematický prístup sa vyplatil, výsledkom všetkých opatrení bolo zrýchlenie 0 – 100 km/h za 4,9 s a na rýchlosť 200 km/h iba za 16,8 sekundy.

    motor BMW M3

    2007 – štvrtá generácia s motorom V8 a strechou z uhlíkových kompozitov

    Hlavnou zmenou pri novom BMW M3 bolo použitie atmosférického motora V8 s objemom 4 litre, ktorý dosahoval výkon 309 kW/420 k.

    Zaujímavosťou je, že vysokootáčkový motor vážil iba 202 kg, takže bol o 15 kg ľahší než predtým používaný 6-valec. Vývoj sa opäť sústredil na čo najľahší konštrukciu automobilu – BMW M3 Coupé dostalo sériovo strechu vyrobenú z uhlíkových kompozitov, predná náprava bola takmer celá z hliníka.

    Na jeseň 2007 sa predstavila štvordverová verzia BMW M3, ktorá zrýchlila z 0 na 100 km/h iba za 4,9 sekundy, čo bol v porovnaní s Coupé len o 0,1 s dlhší čas. Modelový rad na jar 2008 doplnilo Cabrio.

    interiér BMW M3

    2014 – inovatívna technológia motora a komplexné ľahká konštrukcia

    Na jar roku 2014 BMW M GmbH predstavilo v rovnakom čase Sedan aj Coupé a zmenilo označenie modelov. Sedan si zachoval meno BMW M3, Coupé bolo premenované na BMW M4. Tak sa označuje aj Cabrio, ktoré doplnilo ponuku na jeseň toho istého roka.

    Pod kapotu sa dostal novo vyvinutý radový 6-valec s technológiám TwinPower Turbo dosahujúci maximálny výkon 317 kW/431 k a krútiaci moment 550 Nm. Nový motor ponúka o 40 percent väčší krútiaci moment ako jeho predchodca, a pritom vyniká

    o 25 percent nižšou spotrebou paliva. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zaberie obom modelom (M3 Sedan a BMW M4 Cabrio) len 4,1 s (s voliteľnou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou).

    Pre čo možno najlepšie dynamické vlastnosti pri nízkej spotrebe paliva sa podarilo medzigeneračne znížiť hmotnosť vozidla až o 80 kg, a to vďaka komplexnej implementácii technológií inteligentnej ľahkej konštrukcie, pre ktorú je napríklad typické použitie uhlíkových kompozitov, plastov či hliníka na zásadných miestach.

    Pozrite si celú galériu nového BMW M3

     

    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články