Viac

    Vytvorenie prvého obchodného plánu

    Obchodný plán slúži ako oporný bod, keď veci prestanú fungovať ideálne. Určite ste počuli alebo čítali najmenej tisíc krát, že ak chcete uspieť na Forexe (alebo v iných oblastiach života), tak podrobný plán je kľúč.

    Obchodný plán slúži ako oporný bod, keď veci prestanú fungovať ideálne. Určite ste počuli alebo čítali najmenej tisíc krát, že ak chcete uspieť na Forexe (alebo v iných oblastiach života), tak podrobný plán je kľúč. Hovorí sa, že ak zlyháte v plánovaní, tak plánujete zlyhanie.

    Je dôležité, aby ste si uvedomili prečo vlastne potrebujete obchodný plán a ako vám môže pomôcť. Pritom vôbec nezáleží na tom či ste začiatočník, pokročilí alebo ostrieľaný profík. Vždy sa musíte riadiť určitým systémom. A najjednoduchší spôsob ako sa od tohto systému neodkláňať, je mať ho detailne spísaný.

    Takže sa pozrime aké základné body si musíte ujasniť pred tým, než sa pustíte do tvorby obchodného plánu.

    Základná myšlienka obchodu

    Každá stratégia je postavená na určitej medzere v systéme. Cieľom tradera je túto medzeru nájsť a využiť ju na konkurenčnú výhodu na trhu. Touto myšlienkou môže byť v podstate čokoľvek, čo s určitou pravdepodobnosťou prináša kladné očakávania.

    V tomto bode si musíte ujasniť niekoľko otázok:

    • aké inštrumenty budete obchodovať (Forex, komodity, akcie…)
    • aký timeframe (časový rámec) budete obchodovať
    • štýl obchodovania (trendový, protitrendový, odraz od suportov/rezistencií, prerazenie rotácie…)
    • signál na vstup a výstup z obchodu (indikátory, volume, priceaction…)

    Money management

    Nech je váš obchodný systém akokoľvek dokonalý, nikdy dopredu neviete výsledok nasledujúceho obchodu. Môžete mať 10 ziskových obchodov v rade, ale pri nesprávnom money managemente stačí jeden stratový a celý zisk je v kýbli.

    Vašou prvou a najdôležitejšou úlohou na trhu je ochrana kapitálu. Ak prídete o celý obchodný účet, tak nemôžete nič zarobiť.

    Dôležité otázky

    • veľkosť obchodného účtu
    • aké percento chcete riskovať v každom jednom obchode
    • koľko pozícií môžete súčasne otvoriť, aby ste nepresiahli maximálne riziko
    • pri akom náraste/poklese obchodného účtu zvýšite/znížite pozície
    • akým spôsobom budete vyberať zisky (necháte účet rásť, alebo potrebujete mesačne vyberať určitú časť peňazí?)
    • pri akom prepade kapitálu prestávate obchodovať

    Money management je to čo väčšinou rozhoduje o dlhodobom úspechu alebo neúspechu na trhu. Nenechajte nič náhode a venujte tejto časti naozaj dostatok času a úsilia.

    Zaznamenávanie výsledkov

    Ďalšia dôležitá súčasť, do ktorej sa väčšinou traderom nechce. Zlepšovať sa dá len to, čo sa dá odmerať. A ak chcete niečo odmerať, tak potrebujete mať presné informácie. Presne na to nám slúži obchodný denník.

    Zavedenie a dôkladné plnenie obchodného denníka dokáže priniesť do chaosu na trhu kúsok poriadku. Ak po každom obchode zaznamenáte jeho parametre a hlavne dôvod, prečo ste tento obchod otvorili, tak máte priestor na opakované zamyslenie sa nad daným obchodom.

    Často musíte rozmýšľať a jednať veľmi rýchlo. Niekedy máte pár sekúnd na to, aby ste sa rozhodli či vstúpite do obchodu alebo nie. Pri spätnom pohľade na obchody, ktoré ste spravili vidíte veci, ktoré ste si možno pôvodne neuvedomili. To je úžasný nástroj na zlepšovanie a “vychytávanie múch.”

    Rutina

    Hovorí sa, že tréning robí majstra. K tomu by som doplnil, že v tradingu robí majstra vytrvalosť a konzistentnosť. Ak človek každý deň venuje veľkú časť svojej energie a času jednej činnosti, tak sa jednoducho musí časom zlepšovať.

    Keď si vytvoríte ten správny návyk v tradingu, tak časom zistíte, že veľa vecí robíte automaticky. Do tohto návyku môžete zahrnúť to, čo sa vám zdá momentálne ako najväčší nedostatok.

    Ja som napríklad často zabúdal sledovať dôležité ekonomické vyhlásenia. Výsledkom bolo, že ma trh neraz prekvapil prudkým pohybom.

    Z tohto dôvodu som začal sledovať ekonomický kalendár ako prvú vec, keď ráno sadnem k počítaču.

    Samozrejme návykov si môžete vytvoriť viac a je len na vašej vytrvalosti aby ste ich dodržiavali.

    Záver

    To akú formu zvolíte pre váš obchodný plán je len vaša voľba. Tento článok môže poslúžiť ako inšpirácia a kľudne si z neho zoberte len tú časť, ktorá sa vám zdá dôležitá. Keď už budete mať obchodný plán hotový, tak ho odporúčam vytlačiť a nalepiť nad monitor, aby ste ho mali vždy pred očami.

    AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?


    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články