Viac

    Ako vytvoriť úspešný blog a vyťažiť z neho

    Od blogu by ste nemali očakávať, že vám prinesie úžitok hneď (a už vôbec nie finančný). Je to skôr strategicky dlhodobý nástroj na vytvorenie vytvorenie svojej virtuálnej prezentácie. Na tom asi aj stroskotávajú mnohí začínajúci blogeri.

    Monika Zbínová bloguje už 7 rokov. Zo začiatku jej slúžil blog ako virtuálny zápisník.

    “Písala som o knihách, ktoré som prečítala, filmoch, ktoré som videla. Čiže nič mimoriadne originálne, ale hlavne písanie o knihách mi ostalo dodnes.”

    Dnes na jej stránke monicqa.sk nájdete zaujímavé rozhovory, recenzie a dočítate sa aj o novinkách v IT.

    “Myslím, že moja motivácia vôbec sa blogu venovať vyplýva z čitateľov. Najviac sa venujem knižným recenziám a tie nepíšem preto, aby som sa mohla pochváliť, k akej knihe som sa dostala. Vlastne ma to písanie niekedy otravuje. Ale vždy myslím na tých, ktorí sa k tej recenzii dostanú a povedia si – to je fajn kniha, tú si musím prečítať.”

    Monika je skúsená blogerka, a tak sme sa jej spýtali, ako vytvoriť úspešný blog a vyťažiť z neho čo najviac.

    Ako vytvoriť úspešný blog

    Môj blog primárne nie je určený na zarábanie. Úprimne, nemám rada blogy a weby, z ktorých na každom kroku kričí snaha majiteľa niečo z mojej návštevy vyťažiť – všetky tieto marketingové ťahy poznám a som háklivá, ak niekto príliš tlačí na pílu.

    Od blogu by ste nemali očakávať, že vám prinesie úžitok hneď (a už vôbec nie finančný). Je to skôr strategicky dlhodobý nástroj na vytvorenie vytvorenie svojej virtuálnej prezentácie. Na tom asi aj stroskotávajú mnohí začínajúci blogeri.

    Napíšu pár článkov a prestane ich to baviť, lebo majú pocit, že z toho nič nemajú. Ale naozaj je pravda, čo sa píše, že kľúčom úspešnosti blogera je vytrvalosť.

    Ja sa síce venujem viacerým témam, ale tou hlavnou sú knihy. Ak by som napísala pár recenzií a nechala to tak, je jasné, že to nebude mať žiadny efekt. Ale po rokoch viac-menej pravidelného písania mám na konte takmer 300 článkov, z toho skoro polovicu o knihách.

    To o mne určite niečo vypovedá. Minimálne to, že ma knihy bavia a mám v nich prehľad. A to priťahuje záujem – dáva obraz potenciálnemu zamestnávateľovi alebo komukoľvek, kto so mnou chce ísť do spolupráce, čo je z dlhodobého hľadiska pre mňa viac ako pár eur z prácnej monetizácie blogu.

    Verím tomu, že aj k súčasnej práci (pracujem pre Martinus a Dibuk v oblasti e-kníh a ich vydávania) som sa dostala trochu aj vďaka môjmu blogu.

    photo-1447914178647-198e7e4a70b5

    Samozrejme, kľúčom k úspešnému blogu nie je len písanie článkov ako na bežiacom páse. Aj ja som mala obdobie, kedy som nevedela, o čom písať. Ale zistila som, že ak sa mám do písania nútiť a umelo čerpať inšpiráciu z článkov XY nápadov pre blog, nemá to veľmi cenu.

    Určite je dobré rozširovať prehľad v oblasti, ktorej sa venujete, ale ak to myslíte s blogom vážne, učiť sa aj stále lepšie písať, získavať nové publikum a vedieť využívať sociálne médiá.

    Dajte si záležať aj na technickej stránke blogu. Nie je nevyhnutné mať od začiatku vlastný hosting a doménu, ale je to určite výhoda. Stojí to 1-2 kávy mesačne a využiť sa dá práve aj projekt Freeweb od Websupportu, ktorý vás môže podporiť.

    WordPress je pre blogovanie zatiaľ stále najlepší. Ak sa vám nechce hneď investovať do platených tém a pluginov, pokojne použite a len si prispôsobte niektorú vstavanú tému. Blog nemusí vyzerať úplne profesionálne, ale mal by byť prehľadný, dizajnovo zladený a prispôsobený pre mobily.

    Všetko toto sú na prvý pohľad všeobecné tipy a so samotným monetizovaním nemajú nič spoločné. Pravdou však je, že ak váš blog nebude obsahovo a technicky na úrovni, nebude ho nikto čítať. A ak ho nebude nikto čítať, akákoľvek forma monetizovania bude neúčinná.

    Čo môžete zo svojho blogu vyťažiť

    Možno sa to nezdá, ale blogeri majú veľa možností, ako na blogovaní získať aj niečo konkrétne okrem virtuálneho proma. Ja využívam toto:

    • Partnerský systém Martinus.sk – pri každej recenzii vložím odkaz na knihu na Martinus. Nielen, že to dobre vyzerá, ale z prípadnej konverzie (teda že si niekto po kliku na banner knihu kúpi) mám 5 – 7 % províziu, ktorú si môžem nechať vyplatiť na účet alebo v poukážkach na knihy (hádajte, ktorú možnosť z toho využívam).
    • Provízny systém Websupport.sk – funguje na podobnom princípe, a tak jedným bannerom podporím WS, ktorý je sponzorom môjho webu, ale ešte na tom môžem aj niečo zarobiť.
    • Partnerský systém Superfaktura.sk – opäť podobný systém (nesúvisí s knihami, len dopĺňam)
    • Adsense – zapla som ho po 7 rokoch fungovania blogu. Zárobky tam sú pri mojej návštevnosti malinké, takže zatiaľ len zo zvedavosti.
    • Recenzné výtlačky, resp. reading copies – o dobrých knižných blogerov je stále núdza, takže vydavateľská a kníhkupectvá blogerov radi zásobujú novými knihami výmenou za recenziu na blogu. Takýmto spôsobom fungujem aj ja, a síce nemôžem prezrádzať viac, ale recenziami sa dajú zarobiť aj nejaké peniaze.
    • Spolupráca s firmami – okrem kníh píšem trochu aj o sfére IT, sociálnych médiách či WordPresse a za tie roky mi prišlo viacero ponúk niečo vyskúšať, otestovať a napísať o tom článok výmenou za danú vec (napr. mobil) alebo inú protihodnotu. Toto je tiež veľmi lukratívna forma monetizovania blogu, ale u nás zatiaľ veľmi málo firiem, ktoré to využívajú naplno.

    Monika už má už čosi odblogované. Ak rozbiehate svoj vlastný blog, nechajte si od nej poradiť.

    AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?


    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články