Viac

    Čím budeme lietať v už v blízkej budúcnosti?

    Lietadlá budúcnosti budú rýchlejšie a úspornejšie – a prvé by sa mohli objaviť už tento rok. Nový projekt predstavil Boeing a chystá sa aj nástupca nadzvukového lietadla Concorde.

    Lietadlá budúcnosti budú rýchlejšie a úspornejšie – a prvé by sa mohli objaviť už tento rok. Nový projekt predstavil Boeing a chystá sa aj nástupca nadzvukového lietadla Concorde.

    Prvé nadzvukové lietadlo financované kompletne zo súkromných zdrojov by sa mohlo vzniesť do vzduchu už tento rok.

    Firma Boom Technology, ktorá stroj Overture vyvíja, totiž dostala potrebnú investíciu vo výške 100 miliónov dolárov od Laurene Powell Jobsovej, vdovy po Stevovi Jobsovi.

    Prvý prototyp označený XB-1 bude mať polovičnú veľkosť. Jeho úlohou je overiť vlastnosti lietadla, ktoré má byť najrýchlejším civilným strojom v histórii.

    Keď Overture zaradia do služby, vzdialenosť z Paríža do Montrealu či z Bostonu do Madridu prekoná za 4 hodiny. Jeho dolet má byť 8 300 km a rýchlosť 2 700 km/h.

    Oba tieto parametre prekonávajú Concorde. Overture má byť oproti nemu aj výrazne úspornejší a až 30-krát tichší.

    Jediné, v čom ho Concorde prekonáva, je počet pasažierov. Overture ich povezie 55, teda o polovicu menej ako jeho nadzvukový predchodca.

    /data/MediaLibrary/articles/14628/boom-overture.jpg

    zdroj: Leparisien

    Hornoplošník od Boeingu

    Boeing chce tiež ponúknuť rýchlejšie a úspornejšie cestovania, vydal sa však inou cestou. Predstavil lietadlo, ktoré má úplne inú koncepciu ako dopravné stroje súčasnosti.

    Je to hornoplošník, čiže krídlo má umiestnené hore na trupe a nie dole ako väčšina dopravných strojov. Veľké rozpätie krídel – až 52 metrov – mu umožní lietať vo väčších výškach.

    Dlhé a tenké krídla sú vystužené vzperami, ktoré pripomínajú lietadlá z 20. a 30. rokov minulého storočia. Jeho rýchlosť má byť 0,8 machu, čo je približne 965 km/h – o takmer 50 km/h viac ako bežná cestovná rýchlosť v súčasnosti.

    Vďaka tomu by lety cez Atlantik mohol skrátiť z dnešných 8 až 10 hodín na 7 hodín. Letové charakteristiky vo väčších výškach a nové motory by tiež umožnili výraznú úsporu paliva – až o 60 percent.

    Práve ceny paliva sú faktorom, ktorý najviac ovplyvňuje cenu letov, a pri výbere nových lietadiel sa aerolinky čoraz viac zameriavajú na úspornosť.

    /data/MediaLibrary/articles/14628/boeing.jpg

    zdroj: Transponder1200.com


    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články