Viac

    Dilema marketérov: Youtube vs. TikTok

    Krátke videá vládnu svetu a to prostredníctvom sociálnych sietí. Posúvame ich jedno za druhým a pri tých, ktoré nás zaujmú sa pristavíme, prípadne reagujeme a zdieľame. A tým ich šírime ďalej. Skvelá možnosť tvoriť nákazlivú reklamu. Ktorá platforma však stojí za ten čas, pozornosť a peniaze?

    Youtube je síce vyspelejší a na trhu podstatne dlhšie, no netreba zanedbať ani rozruch okolo TikTok. Pri rozhodovaní treba pochopiť publikum, algoritmy a marketingové príležitosti sociálnych sietí.

    Poďme teda na porovnanie

    Youtube je celosvetovo používané viac než 2 miliardami ľudí a teda vaše cieľové publikum by mohlo byť tam. Takmer rovnakým dielom youtube využívajú muži aj ženy a to v rôznych vekových skupinách. Denne Youtube navštívi 77 % príslušníkov generácie Z, 75 % mileniálov a 44 % ľudí z generácie Baby boomu. Najväčšou návštevníckou základňou je veková skupina 18 – 25 rokov. Celosvetovo Youtube používa viac než 95% internetovej populácie, najviac však India, USA a Indonézia.

    TikTok štatisticky potvrdzuje, že je platformou generácie Z. Viac než polovica gen-Z používa TikTok a 46% 13 až 19 ročných tvrdí, že platformu používajú denne. Tá však naberá na sile a čoraz viac ju využívajú aj tí starší. Minulý rok bolo 36% používateľov TikToku vo veku 35 až 54 rokov. Na rozdiel od Youtube na TikToku prevládajú ženy. Najväčšou základňou používateľov je USA, Indonézia, Brazília a Rusko.

    Youtube ovláda publikum viac než 2 miliárd používateľov mesačne, čo je obrovské číslo. TikTok je novou platformou s obrovským rastom a doteraz zaznamenala viac než 3 milióny stiahnutí. Mesačne ju používa viac než 1,2 miliardy. Do konca tohto roka by to mohlo byť aj viac.

    Tik Tok vyhráva pri interakciách a je najpútavejší zo všetkých aplikácií sociálnych médií s priemernou reláciou používateľa 10,85 minúty. To má za následok, že 52% obchodníkov, využívajúcich TikTok, doňho plánujú zvýšiť svoje investície.

    Čo sa týka dĺžky videí, tak Youtube dlhý obsah nelimituje. Populárne sa však stávajú krátke videá a v súčasnosti ich využíva 31% marketérov. Ďalších 29% ho plánuje prvýkrát vyskúšať v tomto roku.

    Youtube ako reakciu taktiež spustil krátke videá do 15 sekúnd, s hudobnými presahmi, čo marketérom umožňuje hrať sa s rôznymi typmi obsahu.

    TikTok je však v súčasnosti veľmocou krátkej formy, čo je najobľúbenejším a najefektívnejším formátom sociálnych médií v tomto roku. Až 50% marketérov sociálnych médií má v pláne tento rok prvýkrát použiť krátke videá a 95% z tých, ktorí ich už používajú, plánujú svoje investície udržať, alebo zvýšiť.

    A ako je to s reklamou?

    Na Youtube používa reklamy Google. Je možné si vybrať z niekoľkých formátov reklamy, vrátane:

    • Objavte reklamy – reklamy, ktoré sa zobrazujú na domovskej stránke YouTube alebo na stránkach s výsledkami vyhľadávania.
    • Reklamy TrueView – známe aj ako preskočiteľné reklamy. Ide o reklamy, ktoré sa prehrávajú pred videom.
    • Nepreskočiteľné reklamy – reklamy, ktoré sa zobrazujú pred, v strede alebo po videu.
    • Mikrospoty – 6-sekundové reklamy, ktoré sa prehrávajú pred videom.
    • Prekrývajúce reklamy – bannerové reklamy, ktoré sa zobrazujú v spodnej časti videa.

    Aj keď je TikTok stále braný za novinku, je živou možnosťou pre kreatívne značky a digitálny marketing. Minulý rok TikTok spustil TikTok for business a tak môžu marketéri vytvárať a spravovať kampane priamo na platforme.

    • TopView – reklamy, ktoré sa zobrazia v hornej časti ich informačného kanála ihneď po otvorení aplikácie.
    • Reklamy In-feed – reklamy, ktoré sa zobrazujú na stránke objavenia používateľa.
    • Značkové hashtagy – hashtag, ktorý firmy propagujú v nádeji, že inšpirujú TikTokers k vytváraniu obsahu okolo neho.
    • Prevzatie značky – formát reklamy, ktorý môže zahŕňať značky TopView, In-Feed a Branded Hashtagy naraz. Môžu to byť aj videá, gify alebo statické obrázky.

    A čo náklady na reklamu? Konkrétnymi cenami sa zaoberať nebudeme. To je už na zvážení každého jednotlivca, koľko je ochotný investovať a ktorý nástroj mu za to stojí viac. Ako si tú reklamu naplánuje a zacieli na konkrétnu cieľovú skupinu, ktorú chce osloviť.

    A to je zároveň to najhlavnejšie. Vedieť, aká je vaša cieľová skupina.

    Podľa štatistík viete určiť, kde sa nachádza aké publikum. Napríklad, TikTok je mladšie publikum, prevažne ženské. Na druhej strane, Youtube využívajú viaceré vekové skupiny. Záleží aj na tom, o aký obsah sa chcete s publikom deliť. Či chcete pobaviť, alebo poučiť. Či prezentovať nejakú značku oblečenia, alebo realitnú kanceláriu. A koľko času na prezentáciu potrebujete. Či to dokážete povedať v pár sekundách, alebo na to potrebujete hodinu.

    A samozrejme rozpočet. YouTube ponúka väčšiu flexibilitu pri výbere denného rozpočtu. A keďže sa riadi cenovým modelom ceny za zobrazenie, platíte len vtedy, keď používateľ vykoná akciu. Ak chcete spustiť kampaň na TikTok, musíte sa zaviazať k dennému rozpočtu a ten sa rýchlo načíta.

    Pri rozhodovaní berte do úvahy, že marketing je aj o experimentovaní. Bez strachu z nových vecí. A nikto vám nekáže, aby ste používali iba jeden nástroj a jednu platformu. Môžete vyskúšať obe a potom si porovnať výsledky.

    /zdroj: blog.hubspot.com/

    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články