/data/MediaLibrary/articles/11080/stg-tj-sec6-bg.jpgZdroj: eHang

Prelomovú novinku oznámil šéf miestneho cestného a dopravného úradu Matt al-Tayer. Na prepravu ľudí bude slúžiť čínsky stroj eHang 184. Elektrické lietadlo unesie človeka do hmotnosti 100 kg a na jedno nabitie dokáže letieť 30 minút.

Pasažier v ňom používa dotykovú obrazovku na to, aby zadal svoju destináciu. Žiadne iné ovládacie prvky v drone nie sú. Riadiaca centrála ovláda stroj na diaľku, cestujúci nemôže prevziať kontrolu ani v prípade nejakej núdzovej situácie.

Nie je to iba model. Už sme ho skutočne testovali na oblohe Dubajavyhlásil Matt al-Tayer.

Od júla by už mali voziť ľudí.

/data/MediaLibrary/articles/11080/stg-tj-sec8-bg.jpgZdroj: eHang

SVETOVÉ PRVENSTVO

Čínska firma eHang predstavila svoj dron na prepravu ľudí na veľtrhu spotrebnej elektroniky v Las Vegas začiatkom roka 2016. Vlani v lete získal eHang 184 povolenie na letové testy v Nevade ako vôbec prvý stroj tohto druhu. Ostrá prevádzka v Dubaji by však bola svetovým prvenstvom.

Dron eHang 184 poháňa osem elektrických motorov s celkovým výkonom 152 kW. Sú umiestnené po dvojiciach na štyroch ramenách. Štyri vrtule sú natočené smerom dole a štyri smerom dole, pomáhajúc tak ovládať stúpanie a klesanie stroja.

Dizajn je teda podobný ako pri malých dronoch na diaľkové ovládanie, ktoré sú medzi ľuďmi čoraz populárnejšie. Priemerná cestovná rýchlosť je 60 km/h a maximálna rýchlosť je 160 km/h. Let na maximum sa však, samozrejme, prejaví omnoho rýchlejším vybitím batérií. Ich opätovné nabitie trvá 4 hodiny, pri použití rýchlonabíjačky iba hodinu.

/data/MediaLibrary/articles/11080/stg-tj-sec5-l.jpgZdroj: eHang

ODBORNÍCI: TREBA TO VIAC SKÚŠAŤ!

Odborníci sú však k dubajským tvrdeniam skeptickí. Podľa analytika Douglasa McNeilla sú drony prepravujúce pasažierov ešte hudbou vzdialenej budúcnosti.

„Najprv musia dokázať svoju spoľahlivosť pri úlohách, kde toľko neprichádzajú do styku s ľuďmi, napríklad pri donáškach tovaru,“ povedal.

Uznáva však, že majú veľký potenciál, čo tvrdí aj Dr. Mirko Kovac z Laboratória leteckej robotiky na londýnskej Imperial College. „Môžu znížiť zápchy a ponúknuť dopravu aj v prostredí či v rozvojových krajinách, kde nie je cestná infraštruktúra taká rozvinutá,“ povedal M. Kovac pre BBC.

Dotkol sa aj obáv ľudí z novej technológie. „Keď nám nad mestami lietajú veľké lietadlá so zapnutým autopilotom, tak na to ani nepomyslíme. Dronov sa však ľudia boja, hoci používajú podobnú robotickú technológiu. Myslím, že spoločnosť to prekoná, keď sa technológia viac preverí,“ uzavrel to Dr. Kovac.

Aj Dr. Steve Wright, ktorý prednáša avioniku na University of the West of England v Bristole, však patrí k tým, ktorí majú obavy. „Nie je ťažké urobiť tieto systémy tak, aby pracovali normálne.

Ťažšie je zhotoviť ich tak, aby boli odolné proti zlyhaniu,“ povedal. „Bol by som rád, aby dron testovali najmenej 1 000 hodín predtým, ako doň posadia človeka,“ dodal s tým, že on by sa dobrovoľne na prvý let neprihlásil. „Museli by ma dostať na palubu násilím, kričiaceho a kopajúceho,“ vyhlásil.

/data/MediaLibrary/articles/11080/stg-tj-sec1-bg.jpgZdroj: eHang

ĎALŠIE FIRMY

Čínska firma eHang nie je jediná, ktorá experimentuje s dronmi na prepravu ľudí. V januári tohto roka oznámila tiež izraelská spoločnosť Urban Aeronautics, že chystá pasažiersky stroj Cormorant.

Pôvodne bol navrhnutý pre vojenské účely a ľudí by mohol voziť od roku 2020. Jeho nosnosť je 500 kg a rýchlosť 185 km/h. Cena Cormorantu sa odhaduje na 14 miliónov dolárov, jednomiestny eHang 184 by mal stáť medzi 200-tisíc a 300-tisíc dolármi.

TECHNICKÉ ÚDAJE EHANG 184

  • Dĺžka: 3 989 mm
  • Šírka: 4 024 mm
  • Výška kabíny: 2 074 mm
  • Šírka kabíny: 1 018 mm
  • Hmotnosť: 240 kg
  • Nosnosť: 100 kg
  • Cestovná rýchlosť: 60 km/h
  • Výškový dostup: 3 500 m