test
Viac

    Najväčšie mýty o naštartovaní podnikania

    Slováci sú ako zamestnanci veľmi nespokojní. O otvorení vlastného podnikania napriek tomu neuvažujú. Často však vidia prekážky aj tam, kde možno nie sú...

    Slováci sú ako zamestnanci veľmi nespokojní. O otvorení vlastného podnikania napriek tomu neuvažujú. Často však vidia prekážky aj tam, kde možno nie sú.

    Podľa viacerých prieskumov sú Slováci vo veľkej väčšine v terajšom zamestnaní nespokojní. Sťažujú sa najmä na nízky plat (viac než polovica) alebo zlé vzťahy na pracovisku či so šéfom.

    Zaujímavé je, že výsledky prieskumov sa v priebehu rokov veľmi nezmenili. Podobné čísla som našiel pri porovnaní prieskumov z roku 2007 aj 2015 (Ipsos Loyalty resp. STEM/MARK).

    Zamestnanci asi nikdy nebudú celkom spokojní, ale čísla z prieskumov sú naozaj zlé. S ich zisteniami korešponduje aj moja skúsenosť.

    Na Slovensku sa žiaľ až prilíš často stretávam s ľuďmi doslova prežívajúcimi v zamestnaní, ktoré ich nebaví a ani si v ňom nezarobia.

    Nespokojnosť je výborná hybná sila a silný motivátor niečo zmeniť. No keď sa so zamestnancami rozprávam napríklad o možnosti začať podnikať, počúvam o tom, že nemajú nápad, peniaze alebo čas.

    Nie každý dokáže rozmýšľať podnikateľsky a nie každý chápe koncept času. Ak je niekto presvedčený o tom, že svoj čas musí predávať inému za pár eur na hodinu, asi ťažko mu to vyhovorím.

    Ako je to teda s tými ostatnými prekážkami?

    Najväčší mýtus – potreba kapitálu

    Predstava o podnikaní, kde musím najprv disponovať balíkom peňazí a potom sa môžem do niečoho pustiť je dnes už mimo.

    Na trhu sa povaľujú obrovské sumy peňazí, ktoré čakajú len na svoju príležitosť.

    Investori sa dennodenne rozhliadajú po možnostiach, kde zhodnotiť svoj kapitál. O to viac, keď sú úrokové sadzby na minimách.

    Dôkazom sú rôzne projekty, ktoré využili čakajúce peniaze. Tie sa sústredia aj na internete na platformách ako sú crowdfundingy typu Indiegogo alebo slovenské Crowdberry. Kto nepozná, môže sa pozrieť aj na Zonky.

    Na začiatok šikovného podnikania nemusíte mať vlastné peniaze. Stačí sa spojiť so správnymi ľuďmi, nájsť svojho anjelského investora alebo odprezentovať nápad miliónom iných ľudí napríklad na Kickstarteri. Tí majú peňazí dosť.

    Mýtus druhý – nemám nápad

    Mať len tak super nápad a bol by som v balíku.

    Tiež som si hovoril, až kým som sa nepustil do realizácie prvého nápadu, ktorému som celkom seriózne veril (bol ním práve finančný denník Cashmon 🙂 v roku 2012).

    Priatelia nápad je prd.

    Kým cintoríny sú plné dobrých nápadov, na Amazone nájdeme produkty, pri ktorých si klopkáme po čele a oni sa fakt predávajú. Čo tak kameň s vodítkom ako domáci miláčik? V akcii je len za 10 Eur a ani kŕmiť ho netreba.

    Oveľa dôležitejšie ako nápad sú samotná realizácia a skúsenosti s obchodom.

    Jeden otrepaný príklad za všetky. Naše partnerské kníhkupectvo Martinus.sk nebolo prvé na Slovensku. Mišo Meško, zakladateľ, urobil niečo inak. Nebudoval len kníhkupectvo. Vybudoval lovemark, značku, ktorá sa medzi slovenskými knihomoľmi dostala na úplnu špičku.

    Na nápade nezáleží. Ak by všetko stálo len na nápadoch, nikto by si už neotvoril novú pizzerku alebo taxislužbu. Dôležité je, čo do toho dáte a ako sa Váš nápad dostane z hlavy do reality (nie virtuálnej).

    Okrem toho, na trhu nečaká len kapitál, ale aj nápady. Nemusíte nič vymýšľať. Kopa ľudí už nápad má, ale hľadajú ďalších odvážnych, ktorí by sa s nimi do toho pustili.

    Mýtus o know-how

    Posledný mýtus, ktorému sa povenujem v dnešnom článku sa týka knowhow.

    Je veľmi ťažké začať akýkoľvek biznis bez znalostí o tom, ako funguje dané odvetvie, ako fungujú slovenské zákony, keď chýbajú základné podnikateľské zručnosti.

    Avšak rovnako ako iné znalosti a zručnosti, aj umeniu podnikať (áno umeniu) sa dá priučiť.

    Na začiatku sa človek veľa učí na vlastných chybách. Šikovnejší sa učia od iných. Platí, že čím lepší a skúsenejší mentor, tým rýchlejšie rastiete aj Vy.

    Preto Vám odporúčam nestrácať čas učením sa vecí, na ktoré už dávno prišli iní pred Vami.

    Vždy je čas na zmenu

    Ak sa cítite nespokojní tam, kde ste teraz, začnite uvažovať o niečom novom. Keď budete pokračovať tak ako doteraz, veľa sa určite nezmení.

    Nemusíte hneď vymyslieť nový Facebook. Na začiatku sa dá pracovať aj na malých veciach a malých projektoch. Veľkí podnikatelia v knihách radia ako na to.

    Vyčleňte si čas pre svoj projekt. Najprv hodinu týždenne, neskôr možno hodinku každý deň. A raz sa možno dostanete do bodu, keď už naozaj nebudete mať čas. Nebudete mať čas pracovať na projektoch niekoho iného.


    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články