Viac

    Našli stratené rekordné BMW M1 rakúskeho pretekára Haralda Ertla

    Slávny rakúsky pretekár Harald Ertl s ním v roku 1981 dosiahol rýchlostný rekord vo svojej kategórii. Potom auto zmizlo z dohľadu a automobiloví nadšenci boli presvedčení, že bolo dávno zničené.

    Slávny rakúsky pretekár Harald Ertl s ním v roku 1981 dosiahol rýchlostný rekord vo svojej kategórii. Potom auto zmizlo z dohľadu a automobiloví nadšenci boli presvedčení, že bolo dávno zničené.

    Po niekoľkých desaťročiach objavili zaprášené BMW M1 v garáži a túto sobotu ho budú dražiť v nemeckom Essene. Očakáva sa cena okolo 290-tisíc eur.

    Toto BMW M1 skonštruovali v roku 1979 a dal si ho upraviť Harald Ertl, pretekár a motoristický novinár.

    Chcel s ním pokoriť rýchlostný rekord vozidiel s pohonom na LPG, čo sa mu 17. októbra 1981 aj podarilo.

    Na testovacom okruhu Volkswagenu v saskom Ehra-Lessiene dosiahol rýchlosť 301,4 km/h.

    Harald Ertl žiaril v prvej polovici 70. rokov v súťažiach Formula 3 a Formula 2. Tak sa prepracoval až do najvyššej ligy.

    Vo Formule 1 sa mu až tak nedarilo, jeho najlepším umiestnením bola siedma priečka.

    Do histórie sa však zapísal v roku 1976 na Nürburgringu, kde bleskovo zareagoval a pomáhal vyťahovať Nikiho Laudu z jeho horiaceho monopostu. Zachránil tak Nikimu nielen život, ale aj pretekársku kariéru.

    /data/MediaLibrary/articles/15138/bmw-m1-2.jpg

    zdroj: Coys.co.uk

    Po rekorde zomrel

    Neskôr sa H. Ertl vrátil k novinárčine a pretekal na cestných automobiloch. Dosiahol aj spomínaný rekord na BMW M1.

    O sedem mesiacov neskôr však zahynul pri havárii lietadla. Auto potom menilo majiteľov, až sa dostalo do Anglicka, kde dlho stálo pod holým nebom vystavené účinkom živlov.

    Pri poslednej testovacej jazde bolo poškodené a tak sa 25 rokov predpokladalo, že už neexistuje.

    Vdova po poslednom majiteľovi sa teraz rozhodla auto predať a špecialista, ktorého zavolala, bol veľmi prekvapený, čo sa pod vrstvou prachu nachádza.

    H. Ertl na svoj pokus o rekord nielen upraviť motor na LPG namiesto benzínu, ale na zvýšenie výkonu pridal aj dve turbodúchadlá.

    Tento model M1 tiež patril k trom exemplárom, ktoré dostali novú predĺženú karosériu navrhnutú bývalým majiteľom tímu Formuly 1 Walterom Wolfom.

    Z týchto troch áut sa zachovali len dve a toto je jedno z nich. Teraz ho bude dražiť firma Coys, ktorá ho nechala v pôvodnom stave, aby zachovala jeho mystickosť.

    Nový majiteľ ho môže vystaviť v múzeu alebo uviesť do pojazdného stavu – to si však vyžiada ďalšie nemalé investície.

    /data/MediaLibrary/articles/15138/bmw-m1-1.jpg

    zdroj: Coys.co.uk


    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články