Michael E. Gerber odviedol kusisko dobrej práce pri písaní knihy “Podnikateľský mýtus” Táto sa sa u mňa zaradila k top dielam. Povinnému čítaniu pre podnikavých ľudí. Osobne ju radím hneď na druhé miesto po “Reštarte“
Podnikateľský mýtus je veľmi zaujímavo napísaný. Dej je podaný ako rozhovor Michaela a Sáry, živnostníčky, ktorá je zúfalá zo svojho podniku “O koláčoch vieme všetko.” Postupne jej vysvetľuje prečo sa cíti ako sa cíti a ako z tejto kaše von. Celá kniha sa nesie v duchu akejsi trojjednotnosti:
- 3 fázy podniku
- 3 osobnosti v nás
- 3 procesy rozvoja podniku
Atď, dokonca aj delenia som vymenoval tri 🙂
Michael nevidí problém malých podnikateľov v tom, že by robili málo. Ide skorej o to, že sa nevenujú tej správnej práci. Z toho vyplýva chaos vo firme, veci sa vymykajú kontrole a to prináša neplánované výsledky.
Podnikateľský ošiaľ
Určite sa vás už zmocnila myšlienka:
Načo to všetko robím? Prečo pracujem pre tohto človeka? Bezomňa by bol stratený. Dnes si môže firmu založiť každý hlupák. Práve pre jedného pracujem
V hlave vám to vŕta stále viac a viac. Ako z toho zamestnaneckého pekla von? Zmocnil sa vás podnikateľský ošiaľ.Niet cesty späť.Nedá sa toho zbaviť, jednoducho si ten vlastný podnik musíte založiť.
POZOR!
Predstava, že ak rozumiete odbornej časti práce, hlavnej náplni podniku, automaticky rozumiete aj celému podniku je nepravdivá.
Odborná časť podnikania a podnikanie založené na tejto odbornej práci sú dve rozličné veci!
“Odborník” v začínajúcom podnikateľovi sa zavalí prácou. V ošiali si z práce, ktorú má rád urobí zamestnanie. Čo kedysi robil s láskou, sa odrazu mení na utrpenie uprostred záplavy menej známych a menej príjemných povinností. Ako z tohto začarovaného kruhu von?
Podnikateľ, manažér a odborník
Problémom je to, že v človeku čo začína podnikať, sa vlastne spájajú tri osoby v jednej. Podnikateľ, manažér a odborník. Každá má vlastné záujmy a prístupy k životu.Ak by sme chceli, aby niektorá z nich ustúpila druhej bolo by to slovo do bitky, možno vyhlásenie vojny. Tento typ bitky zažíva každý majiteľ malého podniku. Keď pochopíte rozdiely , rýchlo zistíte prečo.
Ideálne by bolo ak by všetky tri tieto osobnosti boli v rovnováhe. No typický malý podnikateľ je 10% podnikateľ, 20% manažérom a zo 70% odborníkom. Čo to znamená? Samozrejme vysvetlenie nájdete v knihe.
Poviem vám len, že napätie medzi podnikateľovou víziou a manažérskym pragmatizmom vytvára živnú pôdu pre tie najlepšie výtvory.
3 Fázy rozvoja podniku
Pokladáme za prirodzené, že rovnako ako ľudia aj podniky rastú a rast so sebou prináša zmeny. To však vadí odborníkovi vo vás. On netúži po zmene, on si chce len pekne pokojne robiť. Zbaviť sa šéfa, ktorý mu do všetkého kecal. To sa však nedá.Šéfa sa nedá zbaviť. Keď sa začne dariť, tak k práci, ktorú ovládate, pribudla aj tá pri ktorej sa necítite moc dobre.
Meníte sa na akéhosi žongléra, ktorý sa snaží udržať loptičky vo vzduchu. No nič nefunguje tak ako na začiatku.