Viac

    Povinné čítanie! – Podnikateľský mýtus

    Michael E. Gerber odviedol kusisko dobrej práce pri písaní knihy “Podnikateľský mýtus” Táto sa sa u mňa zaradila k top dielam. Povinnému čítaniu pre podnikavých ľudí. Osobne ju radím hneď na druhé miesto po “Reštarte“

    Michael E. Gerber odviedol kusisko dobrej práce pri písaní knihy “Podnikateľský mýtus” Táto sa sa u mňa zaradila k top dielam. Povinnému čítaniu pre podnikavých ľudí. Osobne ju radím hneď na druhé miesto po “Reštarte

    Podnikateľský mýtus je veľmi zaujímavo napísaný. Dej je podaný ako rozhovor Michaela a Sáry, živnostníčky, ktorá je zúfalá zo svojho podniku “O koláčoch vieme všetko.” Postupne jej vysvetľuje prečo sa cíti ako sa cíti a ako z tejto kaše von. Celá kniha sa nesie v duchu akejsi trojjednotnosti:

    1. 3 fázy podniku
    2. 3 osobnosti v nás
    3. 3 procesy rozvoja podniku

    Atď, dokonca aj delenia som vymenoval tri 🙂

    Michael nevidí problém malých podnikateľov v tom, že by robili málo. Ide skorej o to, že sa nevenujú tej správnej práci. Z toho vyplýva chaos vo firme, veci sa vymykajú kontrole a to prináša neplánované výsledky.

    Podnikateľský ošiaľ

    Určite sa vás už zmocnila myšlienka:

    Načo to všetko robím? Prečo pracujem pre tohto človeka? Bezomňa by bol stratený. Dnes si môže firmu založiť každý hlupák. Práve pre jedného pracujem

    V hlave vám to vŕta stále viac a viac. Ako z toho zamestnaneckého pekla von? Zmocnil sa vás podnikateľský ošiaľ.Niet cesty späť.Nedá sa toho zbaviť, jednoducho si ten vlastný podnik musíte založiť.

    POZOR!

    Predstava, že ak rozumiete odbornej časti práce, hlavnej náplni podniku, automaticky rozumiete aj celému podniku je nepravdivá.

    Odborná časť podnikania a podnikanie založené na tejto odbornej práci sú dve rozličné veci!

    Odborník” v začínajúcom podnikateľovi sa zavalí prácou. V ošiali si z práce, ktorú má rád urobí zamestnanie. Čo kedysi robil s láskou, sa odrazu mení na utrpenie uprostred záplavy menej známych a menej príjemných povinností. Ako z tohto začarovaného kruhu von?

    Podnikateľ, manažér a odborník

    Problémom je to, že v človeku čo začína podnikať, sa vlastne spájajú tri osoby v jednej. Podnikateľ, manažér a odborník. Každá má vlastné záujmy a prístupy k životu.Ak by sme chceli, aby niektorá z nich ustúpila druhej bolo by to slovo do bitky, možno vyhlásenie vojny. Tento typ bitky zažíva každý majiteľ malého podniku. Keď pochopíte rozdiely , rýchlo zistíte prečo.

    Podnikateľský mýtus - kniha

    Ideálne by bolo ak by všetky tri tieto osobnosti boli v rovnováhe. No typický malý podnikateľ je 10% podnikateľ, 20% manažérom a zo 70% odborníkom. Čo to znamená? Samozrejme vysvetlenie nájdete v knihe.

    Poviem vám len, že napätie medzi podnikateľovou víziou a manažérskym pragmatizmom vytvára živnú pôdu pre tie najlepšie výtvory.

    Objednať knihu

    3 Fázy rozvoja podniku

    Pokladáme za prirodzené, že rovnako ako ľudia aj podniky rastú a rast so sebou prináša zmeny. To však vadí odborníkovi vo vás. On netúži po zmene, on si chce len pekne pokojne robiť. Zbaviť sa šéfa, ktorý mu do všetkého kecal. To sa však nedá.Šéfa sa nedá zbaviť. Keď sa začne dariť, tak k práci, ktorú ovládate, pribudla aj tá pri ktorej sa necítite moc dobre.

    Meníte sa na akéhosi žongléra, ktorý sa snaží udržať loptičky vo vzduchu. No nič nefunguje tak ako na začiatku.

    Čo urobíte? Nadýchnete sa a pridáte! Pracujete ešte dlhšie a intenzívnejšie. Je to správne riešenie? Je absolútne vylúčené aby ste všetku tú prácu zvládli sami. Fáza detstva sa končí vtedy, keď pripustíte, že ak má podnik prežiť musí sa niečo zmeniť a vy musíte niekoho najať. Dochádza k väčšine bankrotov. Ako sa tomu vyhnúť? Ako túto etapu úspešne prekonať?

    Ak váš podnik stojí a padá na vás , tak potom nevlastníte biznis – vy ste obyčajný zamestnanec. A máte naozaj smolu, lebo pracujete pre úplného blázna! Fáza dospievania začína keď využijete pomoc s vonku. Aký druh pomoci preťažený odborník používa? No zasa len tú odbornú. On však o ich práci nevie nič. Volá sa to abdikačný manažment, vzdávame sa ovládania istých činností.

    Hoci ideálne by sme mali využívať skorej delegačný manažment. Po čase zistíte, že ľudia ktorých ste najali nezvládajú činnosti tak dobre ako vy. Na Vašom podniku im nezáleží. Nikomu na ňom nezáleží tak ako vám. Tak robíte stále viac a viac.
    Najhoršie je, že čím viac robíte vy, tým menej robia oni. Existujú tri smery kam sa môžete posunúť z tejto fázy. Aké? Odpoveď na túto a mnohé iné otázky nájdete v knihe.
    Cieľom je dostať sa do fázy zrelosti. Takýto podnik vie, ako sa dostal tam, kde je, a čo treba urobiť pre to aby postúpil ďalej.
    Firmy ako McDonals, Federal Express a Disney neskončili ako zrelé podniky. Oni také boli od začiatku. Ich zakladatelia chápali podnik a príčiny jeho úspešnosti z celkom inej perspektívy.

    Revolúcia podniku na kľúč

    Pýtali sa odpoveď na otázku: “Ako nastaviť podnik tak, aby fungoval lepšie ako ostatné?” Musia ho vytvoriť tak, aby naozaj fungoval bez ohľadu na to, kto je pri kormidle. Pracovali na svojom podniku, nie v ňom. Uvedomili si, že ich podnik a ich život sú dve úplne rozdielne veci. Nie vy máte slúžiť podniku, ale on vám.

    Dá sa povedať, že len čo ľudia začnú pracovať na rozvoji svojho podniku, uvedomia si, že ide o výstižnú metaforu pre prácu na rozvoji vlastnej osobnosti

    Problémy pri budovaní podniku

    Organizačná štruktúra má väčší vplyv na celkový rozvoj malého podniku ako ktorékoľvek opatrenie.

    Nanešťastie väčšina podnikov si svoju organizáciu stavia na základe schopností jednotlivcov, nie na základe pracovných funkcii. Stavia sa na ľuďoch a nie na kompetenciách. To je zle. Prečo? Hádajte, kde nájdete odpoveď na túto otázku. Toto skoro vždy vedie k chaosu. Ako mu predísť?

    !!! Kniha Podnikateľský mýtus bola stránkou 800 CEO Read.com zaradená medzi 100 najlepších podnikateľských kníh všetkých čias. !!!

    Vašou najväčšou výzvou je naučiť sa hovoriť rečou zákazníka. To je náročné, lebo jediná istota je, že zákazník bude konať neracionálne. Čo sa veľmi blbo odhaduje. Musíte sa zmeniť na študenta podnikateľského umenia a vedy. Vo firme neexistuje pozícia, na ktorej sa netreba venovať marketingu.

    Objednať knihu
    Máte jeden jediný cieľ. Dať zákazníkovi sľub, ktorý chce počuť a naplniť ho tak, ako to neurobí nik v okolí.


    • autor článku: Peter Čelko
    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články