Švajčiarske hodinky sa skĺzavajú z rúk bohatých

Už od januára do leta tohto roku export švajčiarskych hodiniek poklesol o takmer dvanásť percent a o viac ako desať percent oproti minulému roku.

469

V lete prišli viaceré svetové médiá so správami, ktoré sa de facto šíria už celý tento rok. A to, že švajčiarske hodinky a miliardový trh spätý s obchodom s nimi zažívajú svoju perfektnú búrku.

A že trh vôbec nie je malý. Tento špecifický priemysel totiž generuje vyše 20 miliárd dolárov na exporte a dnes je viac ako zrejmé, že tento pokles sa len tak ľahko nezastaví. Už od januára do leta tohto roku export švajčiarskych hodiniek poklesol o takmer dvanásť percent a o viac ako desať percent oproti minulému roku.

POD VPLYVOM OKOLNOSTÍ

Podľa viacerých odborníkov trhu je to dostatok na to, aby predajcovia začali zlacňovať svoje hodinárske šperky alebo ich prispôsobovali požiadavkám zákazníkov.

Nad švajčiarskymi hodinárskymi výrobcami však stále visí mrak obáv z ďalšieho vývoja, keďže práve hodinársky priemysel predstavuje značný zdroj príjmov samotného Švajčiarska.

Viacerí analytici to prisudzujú okolnostiam, ktoré sa vyvinuli okolo hodiniek z krajiny kríža. Na jednej strane vidia za poklesom predaja najmä silný frank, keďže Centrálna banka Švajčiarska sa vlani rozhodla zrušiť viazanosť tamojšej meny na euro.

Frank sa silou vyrovnal euru, dokonca bol istý čas silnejší. To malo negatívny vplyv na export hodiniek z krajiny.

Iní vidia za poklesom o niečo menej zrejmejšie súvislosti, napríklad fakt, že v Číne začali luxusné švajčiarske hodinky v daroch manažérom považovať za prejav ovplyvňovania ich funkcií, k čomu prispela aj antikorupčná kampaň v krajine.

Nemenej dôležitým faktorom je aj prostý fakt, že viaceré svetové ekonomiky avizujú spomalenie rastu a tým aj menší dopyt po luxuse.

AMERIČANIA SI BERÚ PRÍM

Určitou náplasťou na trh s luxusnými hodinkami môže byť až vývoj v čase. Najmä ak sa luxusné hodinky podobne ako autá, umelecké diela, diamanty či staré vína začnú považovať za investíciu, ktorá dokáže uchovávať hodnotu. Od tohto momentu sme ešte ďaleko.

Doteraz boli jednými z najpočetnejších klientov scestovaní Číňania a kupci z Hongkongu.

Práve Hongkong je považovaný za trend-settera v predaji a kúpe náramkových hodiniek a práve Hongkong zaznamenal masívny medziročný pokles nákupov o takmer 32 percent. A tak sa prvenstva chytili kupci na americkom trhu, kde silnejúci dolár posilnil aj predaj luxusných hodiniek.

Lenže ani tržby v Spojených štátoch nepresvedčili a zaznamenali pokles o takmer 15 percent. Potvrdzuje to aj štúdia spoločnosti Deloitte Swiss Watch Industry.

ČAKANIE NA ZMENU

Doba sa mení a s ňou aj trendy a prestíž. Súčasná situácia na trhu s hodinkami potvrdzuje, že aj kvalita a luxus podliehajú za istých okolnosti svojim cenám a dopytu.

Napriek tomu špecifickosť švajčiarskych hodiniek je vo svete zrejmá a postupom času sa po vzácnych produktoch prirodzene vždy vytvorí opätovný dopyt, ktorý prinesie čierne čísla.

Je len otázkou, ako dlho budú musieť výrobcovia z alpskej krajiny počkať na zmenu.


PRIDAŤ KOMENTÁR