Rok 2017 bol v histórii leteckej dopravy najbezpečnejší. Na celom svete nedošlo ani k jednej smrteľnej havárii veľkého dopravného lietadla – a to napriek tomu, že bol zaznamenaný doteraz najvyšší počet letov.

Vyplýva to z dvoch rôznych správ, ktoré nezávisle od seba vypracovali holandská konzultačná spoločnosť To70 a webová stránka Aviation Safety Network.

Podľa nich ľudia umierali v civilnej doprave iba pri nehodách nákladných strojov a menších lietadiel. Spolu pri 10 haváriách zahynulo 79 osôb. V roku 2016 došlo k 16 nehodám a o život prišlo 303 ľudí.

Aviation Safety Network sleduje iba štatistiky lietadiel, ktoré uvezú najmenej 14 ľudí. Nehody menších športových lietadiel neeviduje. Najhoršia katastrofa v roku 2017 sa udiala ešte v januári, keď sa turecké nákladné lietadlo zrútilo na dedinu v Kirgizsku.

Zomrela vtedy celá štvorčlenná posádka, ale aj 35 ľudí na zemi. Najviac osôb na palube civilného lietadla zahynulo v posledný deň roku. Priamo na Silvestra 2017 sa v Kostarike zrútil stroj s turistami, o život prišlo 12 ľudí.

16 miliónov letov

Podľa správy To70 pripadá teraz jedna smrteľná nehoda na 16 miliónov letov. Je to potvrdenie klesajúceho trendu z posledných 20 rokov. Ešte v roku 2005 si letecké nehody vyžiadali viac ako 1 000 obetí ročne.

Posledná smrteľná havária civilného pasažierskeho lietadla sa stala v novembri 2016 a posledný incident, pri ktorom zomrelo viac ako 100 ľudí, sa stal ešte rok predtým v Egypte.

„Rok 2017 bol najbezpečnejší v histórii letectva vôbec,“

citovala BBC Adriana Younga z To70. Young zároveň dodal, že s lietaním sa stále spájajú veľké riziká. Podľa neho sme mali aj veľké šťastie pri viacerých vážnych incidentoch, ktoré sa však skončili bez obetí.

Obe správy sledovali len civilné letectvo, nezaznamenávali havárie vojenských strojov. Preto nespomínajú vôbec najhoršiu vlaňajšiu nehodu. Bol ňou pád mjanmarského vojenského transportného lietadla v júni, kde zomrelo všetkých 122 ľudí na palube.

Japonci nemeškajú

Okrem bezpečnosti vyšla začiatkom nového roka aj správa o presnosti leteckých spoločností. Správu zostavila stránka OAG.

Nie je žiadnym prekvapením, že hneď prvé dve priečky obsadili japonské spoločnosti Japan Airlines a All Nippon. A v zozname najefektívnejších letísk je na prvom mieste Haneda v Tokiu.

Medzi spoločnosťami sú na ďalších priečkach Delta Air Lines, IndiGo a Alaska Airlines. Prvé európske aerolínie – švédske SAS, sú až na šiestom mieste.

Medzi letiskami nasledujú v presnosti letov po Tokiu Madrid, Atlanta, Dener a Dallas. Do prvej desiatky sa z Európy dostali ešte Amsterdam, Frankfurt a londýnsky Heathrow.

Na sekundu presne

Presnosť je v japonskej doprave cnosťou, na ktorej si všetky spoločnosti zakladajú – a to nielen v letectve.

Vlani v novembri obletelo svet ospravedlnenie manažmentu firmy Tsukuba Express prevádzkujúcej vlak medzi Tokiom a 45 minút jazdy vzdialenou Tsukubou. „Úprimne sa ospravedlňujeme za nepohodlie, ktoré sme spôsobili,“ zverejnila vtedy spoločnosť s tým, že vlak, ktorý mal odchod o 9:44:40, odišiel už o 9:44:20 – teda o 20 sekúnd skôr!

Podľa vedenia firmy to spôsobila nepozornosť posádky vlaku, ktorá si poriadne nepozrela plán jazdy. Vo väčšine sveta, kde sa rozdiely oproti cestovnému poriadku rozhodne nerátajú v sekundách, to vyvolalo naozaj veľký dojem.