Viac

    Čo je FRANCHISING? Ako podnikať s menším rizikom

    Aké sú výhody a nevýhody franchisingového podnikania na Slovensku. Ako funguje franchising, koľko to stojí a aké koncepty franchisingu sú dostupné na Slovensku...

    Aké sú výhody a nevýhody franchisingového podnikania na Slovensku. Ako funguje franchising, koľko to stojí a aké koncepty franchisingu sú dostupné na Slovensku.

    Franchising je systém podnikania, v ktorom si ako franchisant kúpite licenciu, know-how, produkty a služby od iného podnikateľa (franchisor).

    Slovo franchising sa číta ako frenjčazing.

    Vďaka tomuto systému začnete podnikať so službou alebo produktom, ktorý je už na trhu dobre zavedený a má úspech. Nemusíte vymýšľať produkt ani jeho rozbehnutie na trhu, pretože to za vás už spravil franchisor.

    Pozor: termín franchising býva na Slovensku niekedy označovaný slovom franšíza, no toto poslovenčenie je nesprávne, pretože slovo franšíza znamená niečo iné (franšíza je termín z poisťovníctva a z colníctva). Franchising ≠ franšíza.

    Ako funguje franchising

    Ak sa rozhodnete podnikať prostredníctvom franchisingu, zaplatíte za licenciu, za know-how a za ďalšie služby či produkty, ktoré vám franchisor poskytne. Výška týchto všetkých poplatkov závisí ďalej aj od služieb, ktoré vám k tomu franchisor dodá. Môže to byť reklama, pomoc pri výbere lokality, školenia, vybudovanie predajne a pod.

    Dostanete franchisingový manuál s postupmi a inštrukciami, ktorý vám presne povie čo a ako robiť, aby ste úspešne predávali.

    Vy ako franchisant budete potom prevádzkovať svoju vlastnú prevádzku, ktorá bude vo vašom vlastníctve. Podnikať budete pod značkou franchisora, ale na vlastné náklady a riziko.

    Koncept franchisingu je založený na spolupráci franchisora a franchisanta, z ktorej pre obe strany z dlhodobého hľadiska prevažujú výhody nad nevýhodami.

    Výhody franchisingu

    Najväčšou výhodou je, že si vlastne kupujete už dobre rozbehnutý systém podnikania, v podstate dostanete „riešenie na kľúč“. S tým súvisí aj omnoho nižšie riziko podnikania, pretože budete podnikať so systémom, ktorý je v praxi overený.

    Od franchisora dostanete všetky potrebné informácie, školenia, podporu predaja, reklamu atď.

    Vy zase zaplatíte franchisorovi jednorazový poplatok (teda cenu licencie), ale aj v pravidelných intervaloch podiel zo zisku (buď fixné percentá alebo fixnú výšku), prípadne poplatok za reklamu či iné služby.

    Štatistiky hovoria, že podnikanie s franchisingom je omnoho menej náchylné na neúspech než vlastné podnikanie. Pravdepodobnosť, že skrachujete, je vo franchisingu až 6 násobne nižšia než podnikanie s vlastným biznisom.

    Franchising je vhodný aj pre tých, čo s podnikaním nemajú veľa skúseností. Získate totiž komplet riešenie, nemusíte vymýšľať službu alebo jeho produkt, marketing, manažment a pod.

    Nemusíte sa starať o budovanie značky, pretože to rieši franchisor. Koncept predaja, ktorú ako franchisant získate, je na trhu niekoľkokrát overený a funguje.

    Ako franchisant máte istejší a hlavne rýchlejší vstup na trhu než v prípade rozbiehania vlastného podnikania.

    Nevýhody franchisingu?

    Najväčšou nevýhodou je pre vás ako franchisanta obmedzená možnosť rozhodovania o podobe a smerovania svojho podnikania. Musíte sa riadiť pokynmi a podliehať kontrole franchisora a častokrát môžete predávať len určitý sortiment od stanovených dodávateľov.

    Z vyššie uvedeného dôvodu nie je franchising veľmi vhodný pre veľmi kreatívnych ľudí a tiež pre tých, čo majú problém dodržiavať presne stanovené pravidlá.

    Do franchisingového konceptu zvyčajne nemôžete vôbec zasahovať a meniť ho.

    Ako franchisant ste závislý na franchisorovi a váš úspech závisí aj od jeho úspechu, ale i úspechu celej franchisingovej siete.

    Aký franchisingový biznis si vybrať?

    Franchisingové podnikanie je veľmi rozmanité. Na trhu sú franchisingové reťazce naozaj z rôznych oblastí – maloobchodné predajne (s oblečením, kozmetikou, nábytkom), hotely a reštaurácie, materské školy, opravárske služby, poradenské služby, čistiace a upratovacie služby, prenájom automobilov, kozmetická starostlivosť, realitné kancelárie a pod.

    Medzi najznámejšie systémy franchisingu na Slovensku patri napríklad McDonald’s, KFC, Fornetti, Pneubox, Pizza Mizza, Subway, Adidas predajne, Mango, Alpine Pro, Pizza Hut, Bepon, Bushman, Update, Yves Rocher ale aj CBA, Carrefour, Exisport, Fresh, O2 a Orange predajne, Terno, Teta drogérie.

    Až 22 franchisingových konceptov má dokonca pôvod priamo na Slovensku.

    Tip: Stiahnite si zoznam franchisingových konceptov, ktoré sú dostupné na Slovensku.

    Napríklad McDonald’s prevádzkuje väčšinu svojich reštaurácií na Slovensku práve formou franchisingu. Viac o systéme franchisingu podľa McDonald’s sa môžete dozvedieť z ich brožúry (pdf).

    Každá franchisingová sieť má vypracovanú ponukovú brožúru. V nej býva popísaná ponuka výrobkov a/alebo služieb, výška vstupných poplatkov, záväzky franchisantov, používanie obchodných značiek a ochranných známok či patentov, ciele zisku, ďalšie možnosti rozvíjania franchisingu a podmienky ukončenia zmluvy.

    Koľko sto stojí

    Licencie – vstupný poplatok – sa pohybujú v rôznych výškach, od niekoľkých stoviek EUR až po niekoľko stoviek tisíc EUR.

    Pravidelné poplatky, ktoré platíte franchisorovi mesačne alebo štvrťročne, sa môžu pohybovať cca od 1% do 7%.

    Ak by ste si chceli otvoriť napríklad reštauráciu McDonald’s, budete potrebovať vyše 500 tisíc EUR.

    Viac informácií o franchisingu sa môžete dozvedieť aj na stránke SFA – Slovenskej Franchisingovej Asociácie, ktorá je oficiálnym centrom pre franchisingové podnikanie na Slovensku. SFA poskytuje konzultácie, prednášky, semináre či workshopy.

    AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?


    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články