Viac

    Investovanie do najlepších globálnych značiek

    Alfou a omegou investičného procesu je nájsť kvalitnú firmu, ktorej akcie je možné kúpiť za primeranú cenu. Investori generujú investičné nápady rôzne...

    Alfou a omegou investičného procesu je nájsť kvalitnú firmu, ktorej akcie je možné kúpiť za primeranú cenu. Investori generujú nápady na investovanie rôzne.

    Jednou z možností ako nájsť top firmu s dostatočnou konkurenčnou výhodou, je pátrať po takomto type spoločnosti medzi firmami s najsilnejšiou značkou. V prípade komoditných typoch produktov a služieb je to práve ‘brand’, ktorý diferencuje produkty, resp. služby firmy od konkurencie.

    Ako uvádza prieskum spoločnosti Nielsen, až 59% spotrebiteľov preferuje nákup nového tovaru od známeho výrobcu pred nákupom od neznámeho producenta.

    Nákupné rozhodnutie je ovplyvnené mnohými faktormi, pričom samotná značka má až 21%-nú váhu v rozhodovacom procese spotrebiteľa. Aj to je dôkazom, že značka je skutočne výrazným faktorom tvoriacim tzv. ‘moat’ spoločnosti.

    Na internete je dostupných niekoľko štatistík najhodnotnejších svetových značiek. Pravdepodobne najlepšie spracované údaje sú na webe interbrand.com.

    Rebríček firiem ‘100 Best Global Brands 2016’ uvádza na prvom mieste firmu Apple (hodnota značky 178mld. USD), nasleduje Google (133mld. USD), na treťom mieste je Coca-Cola (73mld. USD). Prvú desiatku uzatvára Amazon (50,3mld. USD), Mercedes-Benz (43,4mld. USD) a GE (43,1mld. USD).

    Hodnota značky v mld. USD za rok 2016

    Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov z interbrand.com & finance.yahoo.com

    Úspech jednotlivých firiem vyjadrených hodnotou značky najlepšie dokumentuje komparácia s predchádzajúcim obdobím.

    Najvyšší percentuálny nárast v porovnaní s rokom 2015 zaznamenal Facebook (+48%), nasledovaný firmou Amazon (+33%) a Legom (+25%). Prvú dvadsiatku uzatvára Allianz (+12%), BMW (+12%) a Land Rover (+11%).

    Zmena hodnota značky v % YOY

    Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov z www.interbrand.com

    Na druhej strane spektra máme firmy, ktoré v predchádzajúcom roku zaznamenali prepad hodnoty značky. Najviac poklesla hodnota IBM (-19%). Firmy Prada, Xerox a Ralph Lauren utrpeli rovnaký prepad -12%.

    Do dvojciferných červených čísel sa zaradil Gillette a HSBC (-10%). Siedmim v poradí je nemecký výrobca automobilov Volkswagen (-9%), ktorého citeľne zasiahol škandál s emisiami. Prevalenie tejto kauzy v septembri 2015 malo negatívny dopad na hodnotu značky v rokoch 2015 a 2016.

    Zmena hodnota značky v % YOY

    Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov z www.interbrand.com

    Netreba zabúdať, že firmy s hodnotnou značkou nie sú automaticky dobrou investíciou. Nárast hodnoty ‘brandu’ by mal viesť k nárastu tržieb, marží a celkovej rentability firmy.

    Cena akcie je ďalšia premenná, ktorá vstupuje do investičného rozhodnutia. V každom prípade platí, že vybudovanie tak silnej značky ako majú firmy Apple, Google či Coca-Cola je takmer nemožné. Aj to je jedným z dôvodov, prečo by mali investori hľadať investičné príležitosti medzi týmito firmami.

    AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?


    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články