Chcete naštartovať marketing? Pravdepodobne siahnete po profesionálovi. Tomáš Lendacký pracuje ako externý marketingový a obchodný manažér.
Zapálený workoholik prinesie do firmy nový vánok. Sám je veľmi skromný a nerád sa chváli. Jeho úspechy však stoja za zmienku.
V rozhovore nám prezradí, ako manažuje firmy a pridá aj niečo o sebe.
Aké sú hlavné úlohy externého marketingového manažéra?
Základom je zistiť aktuálny stav spoločnosti, zobrať si ponaučenia z minulosti a naplánovať budúcnosť. Ako prvé robím hĺbkovú analýzu, ktorá netrvá len hodinu, ale aj niekoľko dní.
Som realista a riaditelia mi dajú za pravdu, že keď chcem spoznať ich firmu, tak v nej musím fungovať nejaký čas a počas toho si prejdem viaceré procesy a pozície zamestnancov.
Na základe rozhovorov so zamestnancami a zákazníkmi efektívnejšie navrhnem marketingové kampane, pretože keď pochopím ich firmu komplexne, pochopím aj zámer a víziu spoločnosti.
Potom navrhnem zlepšenia na optimalizáciu výdavkov marketingu a vyjednám najlepšie ceny.
Prejdem si s riaditeľmi fungovanie celej spoločnosti, všetky procesy a vytvorím stratégiu, ktorú spoločne aplikujeme.
Čím ťa táto práca oslovila?
Ako sa hovorí:
“Svoje poslanie objavíš, keď nehľadáš.”
Rovnako to bolo aj v mojom prípade.
Automobilového dílera Ford Szilcar v Košiciach som oslovil s tým, že som chcel ich autá predávať firmám a tak ma prijali ako obchodníka pre firemnú klientelu.
Zistil som, že ich marketingové aktivity potrebujú moju pomoc a pretože som bol vždy iniciatívny, chopil som sa aj tejto príležitosti.
Vytvoril a rozbehol som on-line marketing za pomoci agentúry, ktorej som zadával presne inštrukcie a off-line, kde som navrhol nové katalógy, billboardy, tlačoviny a výsledky boli viac než pozitívne.
Najväčší efekt mala práca na procesoch v servise, kde som na základe mojich zistení navrhol riaditeľovi úpravy a ten už veľmi rýchlo aplikoval zmeny u zamestnancov.
Táto práca v manažovaní ma oslovila najmä tým, že už do pár mesiacov vidieť výsledky, ktoré sa pohybujú často v desiatkach percent zisku.
Každá kampaň alebo úprava procesov, prináša ďalšie osobitné výsledky. Veľmi ma teší, keď vidím, ako moja práca pomáha iným ľuďom.
“Vo Forde sme to dali na jednotku.”
Kedy si začínal s obchodom a aké boli tvoje začiatky?
Bolo to veľmi skoro. Už na strednej škole som predával spolužiakom mobily. Vtedy som si uvedomil, že sa chcem venovať obchodu.
Po škole som predával pre vtedajšie “telekomunikácie”, kde som sa denne stretával s riaditeľmi a manažérmi a obchod sa mi dostal pod kožu.
Je pravdou, že v klientovej firme pracuješ aj dva týždne a vyskúšaš si všetky pozície?
Áno, je to tak. Keď chcete niečo robiť poriadne, musíte poznať, ako veci fungujú.
Nápady, ktoré následne prinášam, nie sú vymyslené od stola ale inšpiráciu čerpám od upratovačky cez zamestnancov až po vedenie. Skutočne si prejdem celou firmou a na to potrebujem aj niekoľko dní.
Ako vnímajú spoločnosti zmeny, ktoré navrhneš?
Riaditelia veľmi dobre a zamestnanci bývajú spočiatku skeptickí. Ťažko prehryznú, že ich stereotyp je zrazu narušený a oni nepijú svoju kávu tak ako bežne, ale keď po pár dňoch vidia, že im pomáham zjednodušiť ich prácu, sú nadšení.
Celý proces je o komunikácii a riešení maličkostí, na ktoré sa často zabúda. Vo firmách ma berú ako kolegu. Naše vzťahy sú založené na priateľskom vzťahu a dôvere.
Máš nejakých pomocníkov alebo si na všetko sám?
Spolupracujem s agentúrami, marketérmi, freelancermi a ľuďmi čo sa venujú psychológii a behaviorálnej ekonómií.
Rád sa stretávam s firmami, ktoré školia obchodníkov a sám sa stále vzdelávam.
Za roky mojej práce mám overených partnerov, pri ktorých viem, že nešliapnem vedľa.
Kto je pre teba vzorom či inšpiráciou?
Vždy si rád prečítam príbeh manažéra TOP firmy. Obchodnícky vzor je pre mňa Ivo Toman a Peter Krištofovič.
Od malička som ale obdivoval môjho suseda, ktorý sa dokázal vypracovať z chlapca z dediny na podnikateľa, ktorý je dnes už za vodou a je pánom svojho života.
Aké sú tvoje dlhodobé ciele?
Chcem si nájsť zopár silných partnerov a venovať sa im naplno. Uprednostňujem kvalitu pred kvantitou.
Čo by si poradil firmám, ktoré majú problém s marketingom?
Firmy nemajú problém s marketingom. Majú problém s tým, že nemajú zodpovedného človeka, ktorý ten marketing riadi.
Väčšinou nemajú marketingového manažéra a pozícia sa rozdeľuje medzi ostatných pracovníkov, čo je chyba.
Treba na to mať proste človeka, ktorý sa tomu bude venovať. Človeka, ktorý ponesie zodpovednosť a bude inovovať a tlačiť firmu dopredu. To je tá správna cesta.
Mňa si riaditelia najímajú preto, lebo sú zahltení vlastnými úlohami a majú dosť svojich starostí. Vedia, že do toho dám všetko a môžu sa na mňa spoľahnúť.