Môže váš blog alebo web zarábať? Dnes vám ukážem príbeh, ktorý je tým najlepším príkladom toho ako dosiahnuť, aby vás zákazníci a klienti kontaktovali sami od seba.

Pokiaľ vám nechodia maily a nezvoní telefón, váš marketing a predaj jednoducho nefungujú. Ako to môžete zmeniť?

Tou najčastejšou otázkou, ktorú som ako bloger dostával, bola táto: Jaro, koľko zarobíš vďaka svojmu webu? Vždy som len sklopil uši a povedal, že nič. Nevidel som dôvod, prečo by môj blog mal zarábať.

No po mnohých debatách s inými blogermi som pochopil, že úsilie, čas a energia, ktorú venujem písaniu, by sa mi mali vrátiť. Málokto v skutočnosti vie, koľko námahy sa skrýva za pravidelným blogovaním.

Skúste si predstaviť koľko času blogeri venujú tvorbe svojho webu, tvorbe svojich textov a ak k tomu pridáte aj investigatívu, tak nevinné blogovanie vám zaberie aj 3-4 hodiny denne. A preto sa ako každý iný smrteľník potešíte, ak vašu prácu ľudia ocenia a čo to si ako bloger zarobíte.

1. Poznáte riešenie problému, ktorý trápi ľudí?

jaroslav dodok
Prvým krokom na ceste k tomu, aby ste na svojom webe zarábali je vidieť problémy, s ktorými sa vaše okolie stretáva. Tým druhým je odhaliť správne riešenia. Ľudia sú ochotní platiť si za riešenia.

Ak sa im pokazí počítač s radosťou vyhľadajú niekoho, kto im ho opraví. Ak potrebujú spraviť daňové priznanie, okamžite kontaktujú účtovníka. Ak na svojom webe ponúknete rady a tipy, za ktoré by u iných platili, získate si ich dôveru.

2. Ukážte svoj príbeh

Ľudia dnes nečakajú na to, kým začnete predávať. Vlastne to v skutočnosti ani nepotrebujú. David Meerman Scott vo svojej knihe Nové pravidlá predaja a zákazníckeho servisu píše o tom, ako zákazníci vnímajú obchod: ,,My kupujeme. Tak prestaňte predávať”.

Tak ešte raz. Nevnucujete sa svojim zákazníkom a svojim čitateľom. Tlak vám nepomôže. Buďte trpezliví a namiesto predaja ponúknite ľuďom svoj príbeh. A to je druhé zlaté pravidlo, vďaka ktorému vaši čitatelia prejavia záujem a niečo si od vás kúpia.

Na vašom webe by preto nemala chýbať kategória “O mne”. Ak si s ňou neviete poradiť, pozrite sa ako som si ju vytvoril ja (klik!).

3. Ukážte výsledky

Keď si vo svojom okolí všimnete problémy, nájdete riešenia a ponúknete svoj príbeh, ste veľmi blízko k tomu, aby váš web zarábal. Teraz je čas, aby ste svoje slová podložili výsledkami.

Ukážte projekty, ktoré ste vytvorili, úspechy, ktoré ste dosiahli a neskrývajte pred ľuďmi vaše referencie. Takže čo na vašom webe nesmie chýbať? Vaše portfólio (klik) a referencie (klik).

4. Prezraďte ako ľuďom pomáhate

Ľudia, ktorí navštevujú váš web majú v tejto chvíli všetky potrebné informácie k tomu, aby vás požiadali o pomoc. Dobre si všimnite, aké slovo som použil v predchádzajúcej vete: požiadať.

Ak ste sa niekedy zúčastnili obchodného školenia, určite vám do hlavy tlačili kaleráby o tom, ako ľudí musíte otravovať s ponukou až do momentu, kedy vám nezabuchnú dvere pred nosom a nezavolajú na vás políciu. Prečo radšej nezvolíte úplne inú taktiku?

Umožnite ľuďom nazrieť do toho, čo aktuálne robíte a ako svojim zákazníkom pomáhate. Veľa podnikateľov sa čuduje, že o ich produkty a služby nikto nemá záujem.

Prečo je tomu tak? Pretože svojim zákazníkom neukážu, čomu sa venujú. Preto by na vašom webe nemali chýbať ani kategória “Moje služby” (klik).

5. Umiestnite na svoj web call to action prvky

Ani predchádzajúce 4 riešenia mi však nepomohli zarobiť. Problémy som našiel. Rady a tipy ponúkol. Čitatelia našli na mojom webe príbeh, dokonca aj referencie. Prečítali si, čo im ponúkam, no len malé percento z nich prejavilo záujem.

To, čo chýbalo môjmu webu boli takzvané call to actions prvky. Teda farebné tlačítka, ktoré by prelomili ľady.

30. januára tohto roku som sa rozhodli odtestovať ich na svojom blogu. Nabral som toľko odvahy a drzosti, že som ich umiestnil pod každý jeden článok. Prvý call to action prvok vyzýva návštevníkov môjho webu “napíšte mi”, druhý “zavolajte mi”.

A dnes nastal čas, aby som vám prezradil, či tento nápad v praxi fungoval. Možno si poviete, že ľudia si nájdu na mojom webe sekciu kontakt a tak nepotrebujú, aby som ich vyzýval, aby mi volali a písali. No opak je pravdou.

V momente, keď človek dočíta váš blog, má niekoľko sekúnd, aby sa rozhodol. Či si prečíta ďalší článok, či z vášho webu odíde alebo ho vaše slová zaujali natoľko, že má je ochotný zaplatiť za ďalšie vaše riešenia.

Tak teda? Aké sú výsledky?

Úžasné. Od chvíle, keď som na svoj web pridal tieto dva call to action prvky, záujem o moje služby stúpol. Najprv som dostal jeden mail, potom druhý, následne tretí.

Moja mailová schránka sa začala plniť žiadosťami o to, aby som firmám ale aj študentom pomohol naštartovať ich firmu, nápad alebo vyriešil problémy, ktorým čelia a s ktorými si nevedia poradiť. A tak som zvýšil dopyt po individuálnych konzultáciách (klik) a školeniach (klik) o viac ako 350%.

Telefón začal zvoniť ako šialený. Kým som trávil čas na obchodnom stretnutí, mal som aj 3-4 zmeškané hovory.

,,Dobrý deň tu Táňa z Košíc. Dnes som zablúdila na váš web a prečítala som si článok o tom ako osloviť sponzorov. Skutočne mi pomohol a rad by som sa dozvedela aj ďalšie tipy ako komunikovať so sponzormi. Našli by ste si čas na individuálnu konzultáciu”?

Tak znel jeden z telefonátov z minulého týždňa.

Kontaktovali ma sami od seba

brífing
Všimnite si prosím, že som svoje služby nikomu nenúkal
na silu, že som nikoho nemusel otravovať a už vôbec ho presviedčať o tom, aby si objednal moju individuálnu konzultáciu, ktorú ponúkam za férových 50€ na hodinu.

Rozhodnutie som nechal na ľudí. Výsledkom je to, že ma záujemcovia kontaktovali sami od seba. Priznám sa, že aktuálne nestíham odpisovať na všetky maily a vybavovať všetky telefonáty. Pretože tento marketingový či predajný nástroj funguje naozaj veľmi dobre.

A v skutočnosti mi zabral max hodinu času, kým som ho na webe aplikoval. Call to action prvky však nie sú jediné, ktoré dokážu ovplyvniť záujem o vaše služby. V súčasnosti na svojich weboch testujem aj iné nástroje. Ich výsledky vám prezradím v nasledujúcich blogoch.

Čo ma však teší najviac? To, že som spoznal desiatky nových ľudí, ktorým môžem pomôcť nájsť riešenia v oblasti marketingu, médií a osobného rozvoju, čo ma neskutočne baví.


Jaroslav DodokJaroslav Dodok

Päť rokov pracujem v oblasti médií, založil som portál Student24. Pracoval som ako marketingový riaditeľ, dnes pôsobím v reklamnej agentúre MAVIO MEDIA. Cez víkendy školím a blogujem. Rád si dám s vami šálku kávy.