• Vo štvrtok očakávame výsledky spoločností Intel, Microsoft, Alphabet a Amazon
  • Výsledky v USA sú pod drobnohľadom investorov, pretože výsledková sezóna v Európe bola sklamaním
  • Tento rok stúpol americký technologický sektor až o 39 percent
  • So zvýšenými očakávaniami však prichádza aj riziko. Hrozí, že očakávania nebudú naplnené

Tento týždeň s napätím očakávame hospodárske výsledky viacerých veľkých spoločností za tretí kvartál. Spomedzi 79 spoločností, ktoré už svoje výsledky uverejnili a sú súčasťou indexu S&P500, až približne 80 percent naplnilo očakávania.

Medziročný rast príjmov reportovaných firiem dosiahol 6,5 percenta a rast zisku na akciu až 9,4 percenta. Americké čísla sú teda zatiaľ v poriadku, avšak nedá sa to povedať o Európe, kde zostali investori trochu sklamaní.

V tomto článku sa zameriam na tri hlavné spoločnosti, ktoré sú americkí technologickí giganti. Sú nimi Amazon, Microsoft a materská spoločnosť Google, Alphabet. Americký technologický sektor narástol o 39 percent.

Sentiment totiž počas celého roka rástol. Investori prišli k záveru, že toto odvetvie dokáže ako jediné neustále prinášať silný rast príjmov a výnosov. Avšak s takto vysokými očakávaniami prichádza aj riziko. S ich nenaplnením totiž príde veľké sklamanie.

Čo majú fyzické potraviny a elektronické obchodovanie spoločné?

Amazon nedávno predstavil svoju najnovšiu akvizíciu. Je ňou spoločnosť Whole Foods, vďaka ktorej investori venujú zvýšenú pozornosť vstupu Amazonu na fyzický trh s potravinami.

Očakáva sa, že spoločnosť bude vďaka silnému dopytu v oblasti elektronického obchodu a cloudovým službám naďalej rásť o 25 percent. Amazon sa neúprosne zameriava na rast a pritom obetuje prevádzkové marže, čo sa odráža na veľmi nízkej rentabilite investovaného kapitálu, ktorý je len na úrovni 3,6 percenta.

Táto hodnota je oveľa nižšia ako náklady na kapitál, ktoré dosahujú desať percent. Akcionári sú napriek tomuto krátkodobému „znehodnoteniu“ kapitálu/hodnoty ochotní držať cenu akcií Amazonu. Vsádzajú na to, že z firmy sa stane najväčší maloobchodný predajca na svete.

Tieto kľúčové udalosti by si pri výsledkoch z tretieho kvartálu zaslúžia pozornosť:

  • Spoločnosť Amazon oznámi výsledky za tretí kvartál vo štvrtok po zatvorení trhu.
  • Analytici očakávajú zisk za akciu 1,88 dolára, čo je medziročný pokles o 11 percent a tržby na úrovni 41,4 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast o 27 percent.
  • Investori budú žiadať viac informácií o budúcnosti akvizície Whole Foods. Vieme, že Amazon výrazne znížil ceny, aby zvýšil obrátkovosť potravín, avšak nikto netuší ako sa fyzické potraviny hodia do stratégie Amazonu.
  • Príjmy z cloudových služieb v druhom kvartáli medziročne narástli o 42 percent na 4,1 miliardy dolárov a očakáva sa že v treťom kvartáli by mohli vzrásť o 35 percent. Cloudové služby sú vďaka rýchlemu rozširovaniu elektronického obchodovania hlavným ťahúňom ziskov, avšak najnovšia akvizícia Whole Foods a nižšie ceny potravín pravdepodobne znížia prevádzkový zisk o pár percentuálnych bodov
  • Predajcovia tretích strán na platforme Amazonu budú tiež v hľadáčiku investorov, pretože tento segment je druhým najvýnosnejším segmentom firmy v hodnote sedem miliárd dolárov v druhom kvartáli. V maloobchode to boli výnosy 23,8 miliardy dolárov. Obchod tretích strán je tiež kľúčom k odvráteniu konkurenciu zo strany spoločnosti Alibaba, ktorá tiež plánuje rýchlu medzinárodnú expanziu.
  • Náš kvantový model predpovedá pre Amazon neutrálny rating.

Prechod do cloudu

 Microsoft sa naplno vrhol na cloud, do ktorého presúva svoj tradičný biznis. Tento sektor mu totiž z dlhodobého hľadiska poskytuje vyššie marže. Spoločnosť tu konkuruje združeniu spoločností VMware a Amazon.

Prostredníctvom CRM založenom na cloude od LinkedIn, ktorý je vo vlastníctve Microsoftu, tu firma konkuruje spoločnosti Salesforce.com.

S rastom cien akcií o 35 percent, a prelomením rekordných úrovní tento rok, majú investori od spoločnosti veľké očakávania. Tu sú základné fakty, ktoré treba mať pred štvrtkovým zverejnením výsledkov za tretí kvartál na pamäti:

  • Microsoft bude reportovať výsledky vo štvrtok po zatvorení trhov.
  • Analytici očakávajú medziročný pokles zisku na akciu o 5 percent na 0,72 dolára. Tržby by mali vzrásť o šesť percent na 23,6 mld. eur.
  • Pozornosť sa bude upierať na výsledky cloudovej služby Azure, ktorá by mala medziročne vzrásť o 98 percent. Dominantným je však v cloudovom businesse i naďalej Amazon, ktorý ponúka touto formou najmä infraštruktúru. Microsoft ponúka aplikácie. Prevádzkové marže služby Azure zdravo rastú.
  • Tržby v biznise s telefónmi a tabletmi pravdepodobne poklesnú.
  • Najväčší potenciál rastu tržieb predstavuje adopcia korporácií operačných systémom Windows 10.
  • Pre akcie Microsoftu máme pozitívny výhľad, ktorý zohľadňuje priaznivé fundamenty a podporu technickej analýzy.

Regulovaný život

Alphabet, materská spoločnosť značky Google, sa nachádza v procese vyšetrovania za zneužívanie monopolného postavenia. Európska komisia už pokutovala Google sumou 2,4 mld. eur a na ceste sú ďalšie tri pokuty.

Napriek regulatórnym prekážkam však funguje mechanizmus spoločnosti naďalej dobre. Darí sa jej najmä na reklamnom trhu. YouTube, rovnako ako mobilný vyhľadávač a cloudová infraštruktúra by preto mali mať na rast firmy pozitívny dopad. Kľúčové pri hodnotení výsledkov za tretí kvartál bude nasledovné:

  • Rovnako ako Amazon a Microsoft, aj Alphabet reportuje výsledky vo štvrtok po uzavretí trhov.
  • Analytici očakávajú, že zisk na akciu vzrastie o desať percent na 9,92 dolárov. Tržby by mali vzrásť až o 21 percent na hodnotu 22,1 miliardy dolárov.
  • Investori sa budú zameriavať na informácie o pokutách zo strany európskych protimonopolných úradov. Google kvôli prebiehajúcim konaniam uvažuje o odčlenení služieb na novú entitu, aby sa tak vyhol pokutám.
  • Využívanie mobilného vyhľadávača rastie a Google má na trhu mobilných operačných systémov cez svoj Android OS stále najväčší podiel, čo je pre investorov veľkým lákadlom. No reklama v mobilných vyhľadávačoch stále predstavuje len 67 percent celkových tržieb spoločnosti, kým vo Facebooku je to až 83 percent.
  • Hlavým ťahúňom budúceho rastu by mal byť YouTube. Video obsah totiž bude v nasledujúcich piatich až desiatich rokoch najväčším trhom z pohľadu príjmov z reklamy.

Pre akcie Alphabet však máme negatívny výhľad. Dôvodom je slabá technická analýza v porovnaní s konkurentmi spoločnosti.


  • Autor: Peter Garnry, akciový stratég Saxo Bank
  • Zdroj: SaxoBank

PRIDAŤ KOMENTÁR