Medzi základné prvky kvalitného marketingu patrí samozrejme copywriting. Prostredníctvom copywritingu sa propagujú produkty, udalosti, biznis, osoby, značky či nápady a to tak, aby upútali pozornosť. Cieľom je dosiahnuť, aby čitateľ urobil požadovanú akciu – klikol na odkaz, nakúpil v e-shope, zaregistroval sa, stiahol si dokument, zúčastnil sa podujatia a podobne. S copywritingom sa pritom môžete stretnúť v online aj v offline svete, či už sú to weby, eshopy, letáky, emaily, popisy produktov, blogy, katalógy, newslettery. Každé médium pritom vyžaduje iné zručnosti a znalosti. Iné je napríklad napísať dobrý popis produktu a iné vymyslieť úspešný slogan.
Copywriter teda vytvára textový obsah, ktorý predáva. A nie je to iba o bezchybnej gramatike a štylistike, ale aj o mnohom ďalšom. Je to o fantázii, myšlienke, ťahu na bránu, pochopení trhu a cieľovej skupiny či proklientskom prístupe. Dôležitá je zvládnutá psychológia predaja a hľadanie riešení, ktoré upútajú a predávajú.
Dobrý copywriter rozpráva príbeh. Nie je to stroj, ktorý iba nahádže poučky a fakty. Myslí na úvod, stred a záver, ale aj na obsah a vhodne zvolenú formu oslovenia a rozprávania. Všetko závisí od cieľovej skupiny.
Dobrý copywriter šetrí slovami a zbytočne netvorí dlhý a nudný obsah. Uvedomuje si, že cieľom je dosiahnutie požadovaného výsledku, nie vytvorenie umeleckého diela, po ktorého prečítaní nedôjde k žiadnej akcii zo strany zákazníka. To však neplatí pri content marketingu a pridanej hodnote v podobe blogov, podcastov a podobne.
Dobrý copywriter vie, komu sa prihovára a prispôsobuje tomu oslovenie a vyjadrovacie prostriedky. Neuráža, je pozitívny, povzbudivý a zameriava sa na požadovaný cieľ.
A samozrejme – dobrý copywriting zaujme a predáva.
S prácou copywritera sa teda stretnete pri príspevkoch na sociálnych sieťach, emailoch, webstránkach, blogoch, vzdelávacích príspevkoch, reklamách v časopisoch, popisoch produktov či sloganoch.
Znaky dobrého copywritingu sú teda tieto:
- Zvládnutá gramatika a štylistika
- Originalita, neokopírované texty
- Jedinečný prínos pre čitateľa
- Obsah dôležitých podstatných informácií
- Dôveryhodnosť, presvedčivosť, ťah na bránu
- Chuť dočítať text do konca