Najväčším lietadlom na svete nie je obrovský Antonov An-225 Mrija, ako sa často mylne uvádza. Už dávnejšie ho predbehol stroj Airlander 10.

Ide o hybrid, ktorý používa trup vzducholode, ale má pomocné krídla a ovládacie plochy ako lietadlo. Pôvodne ho vyvinuli pre armádu, najnovšie však má slúžiť aj na luxusné výlety.

Airlander 10 má dĺžku 92 metrov, rozpätie 43,5 m a výšku 26 m. V roku 2012 ho postavili pre americkú armádu, ktorá požadovala stroj s veľkou výdržou vo vzduchu. V tomto sa hybridnej vzducholodi len tak niečo nevyrovná – bez dopĺňania paliva vydrží na oblohe až päť dní!

Pôvodný plán nevyšiel

Stroj mal slúžiť na spravodajské účely, pozorovanie, prieskum, vyhľadávanie cieľov a na poskytovanie informácií pozemným jednotkám. Stroj skúšali do roku 2016, potom však americká armáda projekt zrušila a britský výrobca HAV (Hybrid Air Vehicles) ho stiahol späť do Anglicka.

Stál 28 miliónov eur a bola by škoda nechať ho len tak zaháľať. Spolu s dizajnérskou firmou Design Q predstavili zámer prerobiť ho na luxusný lietajúci palác.

Airlander 10 má kabínu dlhú 46 metrov a tá by sa mala zmeniť na nepoznanie. Slúžila by na ubytovanie 18 cestujúcich a členov posádky počas trojdňovej expedície.

Základom by bol salónik s presklenými stenami a čiastočne aj s presklenou podlahou, ktorý by poskytoval neobmedzený výhľad z výšin. Na palube by boli aj bar a reštaurácia a cestujúci by mali ubytovanie v súkromných apartmánoch.

/data/MediaLibrary/articles/13818/profimedia-0378463533.jpg

Stroj je dlhší ako bežné lietadlá (Boeing 747 prekonáva o 20 metrov), nepotrebuje však žiadnu dráhu. Na štart a na pristátie mu stačí akýkoľvek dostatočne veľký kus rovnej plochy.

Podľa HAV ním vďaka tomu môžu pasažieri štýlovo cestovať na miesta, kde inak neexistuje bežné spojenie. Okrem luxusných výletov však Airlander 10 môže slúžiť na komunikačné účely, záchranné a pátracie misie, pozorovanie a stráženie hraníc či na humanitárnu pomoc.

Luxus na palube Airlanderu 10 má pripomínať vzducholode Zeppelin, ktoré prezývali hotel na oblohe. Zeppeliny mali 25 kabín, bary či fajčiarsky salónik.

„Cestovanie lietadlom sa stalo v prvom rade snahou dostať sa z bodu A do bodu B podľa možnosti čo najrýchlejšie. My však ponúkame spôsob, ako urobiť z cestovania radosť,“

povedal Stephen McGlennan, šéf HAV.

Stroj poháňajú štyri dieselové motory, každý s výkonom 325 koní. Dosahuje rýchlosť 150 km/h a výškový dostup 6 km.