Uvažujete o podnikaní, ale stále nie ste rozhodnutý, v čom by ste mali podnikať? Máme pre vás 5+1 spôsobov, ako prísť na to, v čom sa vám oplatí podnikať.

V čom sa oplatí podnikať? To je typická otázka všetkých, ktorí uvažujú o podnikaní. Ak patríte medzi tých, ktorým chodí po rozume myšlienka o podnikaní, a neviete nájsť správne odpovede, prečítajte si nasledujúci článok. Pozrieme sa na niekoľko spôsobov ako prísť na to, v čom podnikať.

1. V oblasti, v ktorej ste doteraz pracovali

Je to jeden z jednoduchších spôsobov, ako začať podnikať. Máte v danej oblasti potrebné skúsenosti, prax, kontakty, renomé. Nemusíte sa učiť nové veci. Nevýhodou je, že vás môže súčasný zamestnávateľ považovať za konkurenciu.

Niektorí zamestnávatelia zakotvujú do pracovnej zmluvy aj podmienku, že po skončení pracovného pomeru, nemôžete istý čas podnikať v tej istej oblasti. Druhou nevýhodou je, že nemôžete podnikať popri súčasnej práci – považovalo by sa to za konflikt záujmov.

2. V oblasti, ktorá vás baví (hobby)

Ďalšou možnosťou ako sa pustiť do podnikania, je začať podnikať v oblasti, ktorá vás baví. Teda v niečom, čo je vašim hobby. Predpokladom je, že to musíte vedieť predať. Výhodou je, že budete podnikať v tom, čo vás baví, o čom niečo viete.

To sa môže časom ukázať aj ako nevýhoda – z vášho hobby sa stane práca a môžete byť z vášho hobby znechutený. Napíšte si na papier zoznam všetkých vecí, v ktorých vynikáte alebo v čom ste dobrí. A porozmýšľajte nad tým, čo zo zoznamu by stálo za podnikanie.

Ak radi fotografujete, pozrite sa, či je vo vašej obci dopyt po fotografovi. Ak radi pečiete, preskúmajte okolie a zistite ako ďaleko je najbližšia cukráreň a či by mal niekto o vaše zákusky záujem.

Ak uvažujete nad povýšením vášho hobby na podnikanie, spýtajte sa sami seba, či máte vaše hobby natoľko radi, že ho budete vykonávať prakticky každodenne. Ak napríklad radi varíte, budete ochotný variť vo veľkom, každý deň a pre cudzích ľudí?

Profesionálne varenie je úplne odlišné od občasného varenia pre rodinu či priateľov. Alebo ak radi fotografujete vašu rodinu a zvieracích miláčikov, fotografovanie cudzích neposlušných detí môže byť riadna fuška.

3. V oblasti, v ktorej sa ponúkajú možnosti

Treťou oblasťou, v ktorej by ste mohli podnikať, sú príležitosti na trhu. Predmet podnikania môže byť úplne odlišní od toho, v čom ste doteraz pracovali alebo s čím máte skúsenosti. Pátrajte, po čom je na trhu dopyt, kde sú medzery na trhu.

Porozmýšľajte, aký produkt či služba chýba na trhu vám osobne. Čo ste minule chceli kúpiť, ale nenašli ste žiadneho predajcu? Aký zaujímavý produkt ste videli na dovolenke v zahraničí a na Slovensku ho nikto neponúka?

Akú službu ste nedávno potrebovali, no nenašli ste nikoho, kto by ju vo vašom okolí ponúkal? Ak vás nič nenapadá, urobte si prieskum medzi vašim známymi či rodinou a položte im tie isté otázky.

4. V oblasti, kde už niekto podniká

Jednou z ďalších možností je nájsť podnikanie, v ktorom už niekto podniká a vylepšiť ho. Porozmýšľajte nad tým, s akými firmami čo podnikateľmi ste sa v poslednej dobe stretli a čo vám chýbalo. Aké služby vám chýbali? Čo by ste zlepšili, vylepšili, pridali, upravili alebo urobili inak? S čím ste boli nespokojní?

5. Kúpiť licenciu (franchising)

Ak máte dostatočné finančné prostriedky, ale neviete si vybrať oblasť podnikania, potom je tu možnosť zakúpiť licenciu existujúceho biznisu a podnikať s ňou pod vlastným menom.

Hovorí sa tomu franchising – takýmto spôsobom funguje napríklad McDonald’s ale aj mnoho iných spoločností na Slovensku, v rôznych oblastiach – od reštaurácií, cez automobilizmus, odevy, služby, šport, až po jazykové školy. Veľa franchisingových ponúk nájdete na slovenskom webe www.franchiseportal.sk.

Rada na záver

Pre nájdenie vhodného predmetu podnikania vyskúšajte metódu brainstormingu. Je to kreatívny spôsob, ktorého výsledkom môžu byť neraz vynikajúce nápady. Základom brainstormingu je, že si na papier napíšete všetky nápady, ktoré vás napadnú, a to bez toho, aby ste ich hodnotili (teda žiadne „to je hovadina, to ani nebudem písať“).

Vezmite si teda papier a pero a začnite písať rad za radom všetky nápady, v čom by ste mohli podnikať. Napíšte všetko, aj to čo by ste inokedy považovali za hlúpe, naivné či nezmyselné. Napíšte toho čo najviac. Potom si dajte pauzu a po chvíli sa vráťte k vášmu zoznamu.

Každý možný nápad na podnikanie si skúste vygúgliť – pozrite sa, či už taký biznis existuje, v akom je stave, či nájdete veľa firiem, produktov, atď. Možno takto prídete na originálnu myšlienku, v čom sa oplatí podnikať. A nemusí byť ani originálna – stačí ak ju zrealizujete lepšie než ostatní.


Autor: KAROL BÖHM-KLEIN

Zdroj: www.uspesne-podnikanie.sk