Viac

    Na čo myslieť pred štartom podnikania?

    Podnikateľ musí ísť do rizika a musí dávať bomby aj vtedy, keď už ostatní nevládzu. To však neznamená, že má ísť slepo na smrť. Podnikateľ musí byť vytrvalý, ale nesmie byť sprostý...

    Mal by som vás motivovať a hovoriť vám, ako sa netreba nikdy vzdávať a ako treba všetko obetovať pre úspech. Určite ste čítali príbehy milionárov, ktorí takmer zbankrotovali, no nevzdávali sa, zariskovali, dali do stávky všetko čo mali, a v poslednej chvíli sa zachránili.

    Áno, dejú sa aj také príbehy. Nečítali ste však o tisíckach podobných prípadov, ktorým to nevyšlo. O tých sa nikde nehovorí ani nepíše. Koho by už len inšpirovali milióny skrachovaných firiem?

    Odborne sa tomu hovorí survivorship bias – keď sa na základe tých, čo prežili, snažíte porozumieť svetu, ale nevidíte väčšinu, ktorá zomrela.

    Nechápte ma zle. Podnikateľ musí ísť do rizika a musí dávať bomby aj vtedy, keď už ostatní nevládzu. To však neznamená, že má ísť slepo na smrť. Podnikateľ musí byť vytrvalý, ale nesmie byť sprostý.

    Na čo myslieť pred štartom podnikania?

    Aká je pravdepodobnosť, že budete úspešný? Je to smutné, ale pomerne malá. Štatistiky sa líšia a záleží na tom, ako sa na ne pozeráte. Pravdepodobnosť, že vaša firma zanikne do troch rokov je 50 až 80 percent – ak sa bavíme o malých firmách.

    Čím väčšiu firmu by ste chceli vybudovať, tým menšiu šancu máte. Ak by ste chceli vybudovať firmu s hodnotou miliardy dolárov, pravdepodobnosť, že sa vám to podarí je len 0,000 06 percenta.

    Zaručiť, že budete patriť k tým šťastnejším, neviem. Ale viem vaše šance zvýšiť aspoň tým, že sa vyvarujete základných chýb.

    Podnikajte a investujte v tom, čomu rozumiete

    Poznal som chalanov, ktorí robili aplikáciu pre reštaurácie, aby sa im lepšie objednávalo. Nikto z ich tímu reštauráciu nemal, dokonca ani nemali žiaden kontakt na nikoho, kto reštauráciu vlastní.

    Čo myslíte, koľko toho predali? Nikdy nedávajte svoje zdroje tam, kde neviete ako to funguje. Samozrejme, nikto učený z neba nespadol. Investujte svoj čas a peniaze primerane svojim vedomostiam, či už podnikateľským, alebo z daného odboru.

    Nebojte sa o svojom nápade hovoriť

    Myšlienka nemá žiadnu hodnotu. Hodnotu bude mať, až keď sa stane skutočnosťou. To je tá ťažká časť. Nemusíte sa báť hovoriť o svojej myšlienke iným zo strachu, že vám nápad ukradnú.

    Skôr budete mať problém nadchnúť ľudí pre svoju myšlienku. Pýtajte sa na spätnú väzbu k vášmu nápadu rodiny, kamarátov, ale pokojne aj cudzích ľudí.

    Pozrite sa okolo seba a na konkurenciu

    Nevymýšľajte koleso, ale pneumatiku. Vo WebSupporte sme nevymysleli webhosting, iba sme prišli s novým biznismodelom. Majte svoj pohľad. Svoju odlišnosť. Nebojte sa inšpirovať. Zoberte to najlepšie a zdokonaľte to.

    Buďte k sebe tvrdý. Ak zistíte, že ste vymysleli horšiu vec, ako už existuje, a neviete byť konkurencieschopný, vymyslite niečo iné.

    Ak ste nenašli žiadnu konkurenciu, neznamená to, že ste génius. Existuje dôvod, prečo v tom nikto nepodniká. Najčastejšie ten, že sa to neoplatí a je to blbosť.

    Spravte si základnú kalkuláciu – biznisplán

    Obrovské množstvo krachov nemuselo byť, keby sa aplikovali elementárne matematické znalosti. Chcete si otvoriť reštauráciu? Spočítajte si, koľko stolov tam bude, koľko návštevníkov denne potrebujete, aby ste zaplatili nájomné a mzdy.

    Pozerajte sa na čísla neúprosne. Neklamte sa, že síce mi to nijako nevychádza, ale „to sa vyrieši“. Nevyrieši. Ja som mal vždy opačný problém. Moje plány boli až príliš optimistické.

    Najskôr predávajte, potom vyrábajte

    Skôr ako na čokoľvek miniete peniaze, mali by ste mať klientov. Výnimka je možná vtedy, ak pozorovaním trhu jednoznačne zistíte, že ten-ktorý biznis naozaj funguje, a chcete sa zviezť na vlne.

    Aj v tejto knihe opisujem náš prvý startup, ktorý sme skoro dva roky v tajnosti programovali a keď sme službu konečne spustili, nedokázali sme získať klientov.

    Posúvajte sa po kúskoch

    Keď sa už chcete posunúť zo snov do reálneho sveta, posúvajte sa po kúskoch. Skúste vyrobiť prototyp, skúste predať jeden kus. Skúste si v praxi overiť, či vaša myšlienka funguje a aké má chyby. Hneď od začiatku.

    Ak potrebujete na overenie veľa peňazí, vymyslite, ako ju overiť lacnejšie. Väčšina nákladov na vývoj ide na funkcie, ktoré používa desať percent zákazníkov. Keď začínate, musíte partizánčiť. Neškálujte, keď máte nula klientov.

    Dnes už nepotrebujete nič programovať. Naklikáte si web a prvých zákazníkov vybavíte aj ručne cez maily. Viete ako začal najväčší zľavový portál Groupon? Neprogramovali žiadny zložitý systém na generovanie kupónov.

    Najskôr ich iba zverejňovali na svojom wordpress blogu, a až keď museli ručne vybavovať tisíce objednávok, začali programovať systém, ktorý by im uľahčil prácu. Vždy robte najskôr všetko ručne a postupne to automatizujte.

    Doprajte si možnosť chyby

    Nech budete akokoľvek dobrí, stále je tu možnosť, že to nevyjde. Riskujte len toľko, koľko môžete stratiť. Strata vždy bolí, ale je super môcť si dovoliť druhú, tretiu, štvrtú, piatu šancu.

    Neuznávam riskovanie na úrovni buď to vyjde, alebo je koniec, branie úverov a zadlžovanie celej rodiny. Vždy musíte mať záložný plán a priestor na chyby.

    Ak aplikujete aspoň polovicu z týchto rád, výrazne stúpnu vaše šance na úspech. Prečo nie všetky, keď sú to také samozrejmosti? Práve v tom je ten háčik. My ľudia sa potrebujeme učiť na vlastných chybách.

    Môžem vám stokrát radiť, aby ste si napríklad poriadne spravili kalkuláciu, a keď to nevychádza, kašlali na to. Aj tak si nahovoríte, že to bude dobré, a pustíte sa do toho. Ja takisto…

    AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?


    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články