Viac

    Sieťový marketing, jeho náklady, reklama, odporúčania

    Sieťový marketing – od klasickej fungujúcej spoločnosti má mnohokrát odlišné náklady nielen na jeho prevádzku, ale aj na jeho reklamu. Ich výšku a porovnanie s tradičným biznisom si rozoberieme v nasledovnom článku.

    Prečo predaj cez sprostredkujúci článok?

    Odpoveď je prostá. Ako som už naznačil v mojom predošlom článku, predaj po známostiach naberá v dnešnej dobe neskutočné obrátky.

    Zamyslime sa – celý svet žije vo veľkom prepychu. Teda aspoň sa tak tvári. Stačí sa len pozrieť pár rokov dozadu a ak si dobre spomíname, na začiatku milénia bola pocta, ak mal jedinec čo i len jeden mobil v rodine. Akýkoľvek mobil. Nerozbitná, nesmrteľná a mnohoprívlastková Nokia 3310 vtedy ovládla mobilný trh.

    O pár rokov zasa prišli lepšie mobily. A neustále sa inovovalo.

    Mobil ako čierna skrinka

    Aj takýmto pojmom by som nazval nasledovný trend mobilov.

    To znamená, že v prvých rokoch 21. storočia sme boli spokojní, ak sme mohli z tejto čiernej skrinky zavolať, v dnešnej dobe by nám ako doplnok rozhodne nestačil dvojmegapixlový fotoaparát. Ak neberiem do úvahy funkciu mobilu ako počítača.

    Ak to teda sumárne zhrniem, predošlé 10 – 15-ročie slúžil mobil na jeho hlavnú funkciu – telefonovanie a v okolí rokov druhej dekády možno nebude postačovať spojený mobil, fotoaparát a počítač.

    Bude teda za pár rokov súčasťou mobilu viacero strojov a budeme so sebou nosiť

    „20-kilový“ prístroj?

    História nepustí

    V roku 1876 bol zostrojený prvý telefón jeho vynálezcom Grahamom Bellom. Od tohto času je stále používaný. Znamená to, že ľudský článok nevynašiel nič nové, iba to pôvodné, čo tu bolo, zdokonalil – odbornejšie nazvané inovoval. Samozrejme, až po štádiá, kým prišiel dotykový mobil.

    To má spoločné technika so sieťovým marketing a jej hlavný princíp spočíva v tom, že nový produkt vynájdený nebol, ale bol inovovaný, zdokonalený a upravený. Teda mobil už nie je dnes iba mobilom, ale má omnoho viac funkcií.

    A aj ten potrebuje reklamu, ktorá osloví davy a vo väčšej miere zavážia hlavne dobré odporúčania.

    Sila odporúčaní

    Mnohí si to ani neuvedomíme, ale aj facebook by sme mohli považovať za jeden veľký sieťový marketing. Ale s tým, že za jeho reklamu získal málokto zaplatené, hlavne Mark Zuckerberg. Prečo je to tak?

    Myšlienka sieťového marketingu znie, že každý článok, ktorý má určité informácie skôr ako iný článok a zdieľa ich s inými ľuďmi, za ich efektívne zdieľanie (a neskôr predaj produktu alebo služby) má zaplatené. Už to do seba zapadá?

    Ak ste boli medzi prvými fanúšikmi tejto sociálnej siete (a ak aj nie), mohli ste facebook niekomu odporučiť. To znamená, že ste povedali aspoň jednému známemu vetu: „Prihlás sa na facebook, je to dobré, som tam aj ja.“ Alebo „zaregistroval som sa na facebook, sú tam všetci, zaregistruj sa aj ty.“

    Táto veta obsahuje základné prvky predaja po známostiach, teda sieťového marketingu. Máme produkt (respektíve službu), systém založený na odporúčaniach a obrovskú skupinu obyvateľstva planéty… lenže s tým rozdielom, že za reklamu nedostávame zaplatené. Alebo nebodaj Zuckerberg zaplatil niekomu z vás za to, že ste mu pomohli rozšíriť faceboovskú myšlienku?

    Opak je podstatou sieťového marketingu. Človek, ktorý má určité informácie skôr ako ten druhý, dokáže na nich zarobiť.

    Náklady na reklamu vs. náklady na sprostredkovateľa

    Ďalšia podstatná vec. Dopredu vám môžem povedať, že náklady na sprostredkovateľa sú drahšie… ale!

    Drahšie, čo sa týka oboznámenia počtu ľudí o tejto veci. Televíziu, bilbordy, noviny a podobne – síce ich pozerá veľký počet ľudí, avšak, pri predaji sú dôležité najmä emócie. A taktiež osobný kontakt. Ak nebude reklama „prešpekulovaná“ a nebude emočne dobre spravená, človeku v mysli nepobudne určite viac ako 2 minúty.

    Osobne som si všimol ako hlavný marketingový nástroj predaja používanie nežnejšieho pohlavia či už v televízii, na bilbordoch, jednoducho kde sa dá. Vhodné oblečené, usmiate. Avšak často po piatich minútach zapamätanie si názvu spoločnosti problémom… hlavne pre mužské pohlavie.

    Naviac, často sa stane, ak človek určitý produkt vyskúša? Vie o ňom len veľmi málo informácií a ďalšie sa mu pravdepodobne nebudú chcieť zisťovať.

    Len pre informáciu, reklama v televízii vás vyjde až 7 900 €, na bilborde okolo 200 eur a v novinách je to páreurová záležitosť. Takže ak si rozdelíme túto sumu na jeden produkt, ktorý sa podarí vďaka reklame dostať do rúk spotrebiteľa, väčšinou ide o centové záležitosti. Ale ak bude mať reklama slabý efekt, náklady sa nám nevrátia.

    Na rozdiel od klasickej reklamy, „reklama cez sprostredkovateľa“ vyjde drahšie, avšak je kvalitnejšia.

    Nadšený kupujúci, dobre oboznámený a často s potrebou kúpiť si daný produkt. Tak to väčšinou vyzerá cez predaj prostredníctvom sprostredkovateľa. Sprostredkujúci článok dokáže veľmi dobre poradiť, často lepšie ako predajca v kamennom obchode, ktorému je mnohokrát tržba pre majiteľa ľahostajná.

    Len tak zo zaujímavosti, ľudskému článku medzi predajcom a konečným sprostredkovateľom prináleží provízia zvyčajne 1 – 2 %, niekedy aj viac. Avšak – vždy iba z objemu, ktorá sa predá. Takže najskôr bezplatná reklama, až potom tržby. Čo umožňuje, že zisk z produktov vždy pokryje náklady na reklamu zabezpečenú sprostredkovateľom a náklady na províziu sprostredkovateľa.

    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články