Záhada menom Tesla

140

Aj napriek nedávnym škandálom a prešľapom Elona Muska sú fundamentálne ukazovatele spoločnosti Tesla zdravé a výsledky za tretí štvrťrok pravdepodobne naplnia očakávania.

V poslednej dobe sa okolo Tesly a Elona Muska deje veľa vecí. Hoci posledné kroky šéfa firmy boli pre spoločnosť a jej akcionárov jednoznačne negatívne, mám dojem, že smršť v médiách odviedla pozornosť od skutočne dôležitých faktov. Skôr než sa dostanem k svojim názorom, chcem sa venovať nedávnym udalostiam:

Dohoda s americkou Komisiou pre kontrolu cenných papierov (SEC) je dobrá. Vyčistila vzduch a vyriešila problémy s vedením Tesly. Traja noví, nezávislí členovia vedenia sú pre akcionárov dobrým signálom a zárukou toho, že sa E. Musk bude viac venovať produkcii.

Súvaha Tesly je slabá, čo sa odrazilo v cene päťročných CDS inštrumentov, ktorých cena je o 700 bázických bodov vyššia. Rýchly rast dodávok však môže finančnú situáciu firmy zlepšiť a v spojení s rastom kapitálu môže Tesla ďalej pokračovať po vytýčenej ceste. Kľúčovým rizikom je súvaha.

Výroba sa stabilne zvyšuje a väčšina problémov sa vyriešila, čo bude čoskoro zrejmé aj skeptikom.

Aj napriek problémom a neistote si naďalej myslím, že množstvo pozorovateľov Teslu podceňuje. A spolu s ňou aj všetko dianie v odvetví elektromobilov. Tento názor, ktorého autorom je nemecký projektant Alex Voigt, z môjho pohľadu skvele dokazuje skutočnosť, že nemeckí výrobcovia áut sú na míle pozadu a nehodlajú obetovať svoje krátkodobé marže a zisky v prospech dlhodobého víťazstva.

Dobrá budúcnosť pre automobilku Tesla

Už teraz sú predaje modelu Tesla 3 v Spojených štátoch vyššie ako u všetkých nemeckých značiek strednej triedy. Nemci už stratili svoju pozíciu do budúcnosti.

Od skeptikov, aj od klientov počúvam stále rovnaké argumenty: že akonáhle sa aj ostatní výrobcovia preorientujú na elektromobily, Teslu bez problémov rozdrvia. Niečo také tu už bolo. Spomínate si na Nokiu verzus Apple? Ide o to, že rozvoj inovácií v Tesle je oveľa rýchlejší, ako u konkurencie, a Nemci Teslu jednoducho podcenili.

tesla

Pozrime sa na niektoré čísla:

V roku 2018 budú celkové výdavky Tesly na výskum a vývoj predstavovať 6,2 mld. dolárov, a investičné náklady dosiahnu 12 mld. dolárov.

Okrem toho už Tesla stúpa po produkčnej krivke u výroby batérií a elektromobilov vo veľkom. A práve veľkovýroba batérií je zrejme tým bodom, kde konkurencia voči Tesle neuspeje, pretože tu potrebné skutočne masívne investičné náklady.

Volkswagen vyhlásil, že plánuje do elektromobilov investovať 25 mld. dolárov a začať s hromadnou výrobou v roku 2022. To má byť vtip?

Pokiaľ bude Tesla pokračovať v nastavenom tempe a nezbankrotuje, budú jej investície do výskumu a vývoja a elektromobilov v roku 2022 dosahovať 16 -20 mld. dolárov a kumulatívne investičné náklady (na výrobné haly) dosiahnu 32 – 36 mld. dolárov.

Podľa analytikov by Tesla vo finančnom roku 2022 mohla dosiahnuť výnosy vo výške 53 mld. dolárov (približne 24 % súčasných príjmov koncernu VW).

Tesla motors financie

Vývoj rozhoduje

Len pre informáciu, Tesla vydáva na výskum a vývoj 11,7 percenta svojich príjmov, zatiaľ čo Volkswagen len 5,7 percenta. Ak veríte, že z dlhodobého hľadiska je výskum a vývoj dôležitý, je jasné, že by si nemecké automobilky mali túto hrozbu všimnúť.

Najnovší prieskum spokojnosti zákazníkov (medzi miliónom vlastníkov áut) v automobilovom odvetví je už rok starý, ale aj tam bola Tesla na špici odvetvia s 90 percentnou spokojnosťou u všetkých modelov. Na druhom mieste bolo Porsche s 85 percentami.

Tesla už čoskoro zverejní svoje údaje a výsledky za tretí štvrťrok. Môj predpoklad je, že firma splní stanovené ciele. V tejto chvíli vyrába 360 tisíc vozidiel (všetky modely) a v prvej polovici roka 2019 zrejme dosiahne pol milióna kusov. Vtedy sa dostane do ziskového teritória a automobilové odvetvie bude šokované jej rastom.

Americký automobilový trh dosiahol vrchol v roku 2016 a to znamená, že odvetvie v nasledujúcich rokoch zažije nulovú až mierne negatívnu mieru rastu na finančnom trhu. Jedinou možnosťou je prechod na elektromobily, no tento segment už ovláda Tesla.

Riziká však naďalej zostávajú veľké. Najväčším je možnosť bankrotu. Ďalej je to eventualita, keď by nová výroba Elona Muska nedostala povolenie od štátu, alebo keby sa konkurenčné elektromobily na trhu objavili skôr, ako sa čaká. Ďalej je tu hrozba nižšieho než očakávaného poklesu nákladov na výrobu batérií.

PRIDAŤ KOMENTÁR