Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka, čo je určite pozitívna správa. Zamestná asi 2.800 ľudí, čo je určite super.

Ale má to aj druhú stranu mince. Pri viac ako 280.000 ľudí na úradoch práce je to len niečo okolo 1%. A na to dostane investor od štátu 130.000.000 € ako stimul.

Keďže nájsť schopných pracovníkov (mám na mysli odborníkov) je na Slovensku čoraz ťažšie a posledné 1-2 roky to na trhu práce nevyzerá nejako veľmi dobre, sú už dnes niektoré profesie, ktoré doslova vymierajú. Hlavne malí a strední podnikatelia a firmy by o tom vedeli veľa rozprávať.

A tak ma napadajú 3 základné otázky:

  1. Koľko je to na jedno vytvorené pracovné miesto?

Jednoducho veľa. Slovákovi štát dá – príspevok na podnikanie vo výške cca 2000 €, a môže si vybaviť Živnostenský list a štát má od neho pokoj – nemusí sa o neho starať. Ak bežná firma vytvorí nové pracovné miesto, normálne jej nikto nič za to nedá a dokonca ani len nepoďakuje.

V tomto prípade je to, ak dobre počítam, viac ako 46.000 € na jedno vytvorené pracovné miesto.

  1. Kto to vlastne celé zaplatí?

Živnostníci, podnikatelia a pracujúci ľudia. Pôjde to jednoducho z ich peňazí, nie je to tak, že by štát dobre hospodáril alebo to nebodaj celé ušetril…

  1. To tam pôjdu pracovať tí nezamestnaní z úradov práce?

Na to si vie odpovedať každý sám…

Samozrejme, že na toto bude veľa rôznych názorov. Nemôžeme sa predsa hnevať na investora, ktorý využil najlepšiu príležitosť.

Zo Slovenska sa stáva pomaly automobilová veľmoc (samozrejme, že vo výrobe áut na 1 obyvateľa), na čo môžeme byť skutočne hrdí.

Dobre to znie, je to skutočne skvelé PR. A to je vraj na nezaplatenie…

Otázka na čitateľov:

Koľko pracovných miest by ste dokázali vytvoriť, ak by vám štát dal na vytvorenie jedného pracovného miesta 46.000 €?


kazimír žákV spolupráci so stránkou www.akoriaditfirmu.sk Vám prinášame sériu článkov o podnikaní. Majiteľom spoločnosti a zároveň autorom článkov je Ing. Kazimír Žák.

Je to praktik zameraný na výsledky. Nepozná “nemôžem” alebo “nedá sa”. Jeho rady a doporučenia ohľadne riadenia firiem a ľudí fungujú, sú overené v praxi a okamžite použiteľné. Sám sa podľa nich riadi a používa ich vo svojom vlastnom podnikaní.

To z neho doslova urobilo špecialistu na efektivitu, čo v podnikateľskej praxi znamená jediné – ako s minimom úsilia dosiahnuť maximálne výsledky. Žiadna firma však neexpanduje dlhodobo bez vynikajúceho predaja a efektívny predaj je doslova a do písmena – uzatváranie predaja – čo je jeho druhá špecializácia.

V roku 2015 napísal a vydal vlastnú knihu s názvom “1+1=11“.

Na jeho blogu si zdarma môžete stiahnuť e-book “5 mýtov managementu” a dostávať e-mailom pravidelne články na rôzne témy (riadenie ľudí, motivácia, odmeňovanie a ďalšie).