Vplyv emócií na výkony pracovníkov si odborníci všimli už v 90. rokoch. Dovtedy to bolo pri výberoch ľudí hlavne o IQ.

Hľadala sa odpoveď na otázky, prečo človek s vysokým IQ, nie je vždy úspešný a ako je možné, že ľudia s priemerným IQ dosiahnú v živote (práci, kariére, podnikaní) často viac.

Jedným z parametrov môžu byť emócie.

Emócie sa podobne ako inteligencia merajú a je to parameter, ktorý sa volá EQ (emočný kvocient – z angličtiny – emotional quotient).

Schopnosti ľudí niečo urobiť sa s vysokými emóciami zvyšujú alebo naopak s nízkymi emóciami znižujú.

Napríklad dajte ľuďom vylúštiť krížovku a sledujte ako sa jednotlivci na rôznych emóciách správajú a aké majú výsledky.

Ľudia na konzervativizme – budú okolo toho kecať, načo a prečo je to dobré, komu to pomôže a keď budete na dokončení trvať, tak vám to nakoniec vylúštia.

Ľudia na nude okolo toho povyfarbujú rôzne kvetinky a celú krížovku „dokreslia“.

Emócia hnev – znamená, že vám môžu veľmi hlasno vykričať, čo si o tom celom myslia.

Na emócii nenávisť – pravdepodobne od jedu, že im to nejde, celú krížovku roztrhajú a nevyriešia nič.

Strach – táto emócia – im zábráni byť efektívnymi a logicky myslieť, takže im to bude trvať pravdepodobne veľmi dlho.

Naopak ľudia na emóciách vyšších ako nadšenie si z toho celého môžu spraviť vlastnú hru. Budú hrať napríklad o to, kto s najmenším počtom slov zapísaných do krížovky ju správne vyrieši.

Tak a teraz si dajte namiesto „vylúštiť krížovku“ niečo ako vytvoriť,zistiť údaje alebo trebárs zbúrať stenu.

A hneď viete, čo od ktorého pracovníka môžete očakávať.
Aby to nebolo tak jednoduché, v skutočnosti rozpoznávame emócie chronické, okamžité a predstierané.
A všetky tieto typy emócií majú vplyv na výkony človeka. A nielen to. Navyše majú veľký vplyv na medziľudské vzťahy na pracovisku.


kazimír žákV spolupráci so stránkou www.akoriaditfirmu.sk Vám prinášame sériu článkov o podnikaní. Majiteľom spoločnosti a zároveň autorom článkov je Ing. Kazimír Žák.

Je to praktik zameraný na výsledky. Nepozná “nemôžem” alebo “nedá sa”. Jeho rady a doporučenia ohľadne riadenia firiem a ľudí fungujú, sú overené v praxi a okamžite použiteľné. Sám sa podľa nich riadi a používa ich vo svojom vlastnom podnikaní.

To z neho doslova urobilo špecialistu na efektivitu, čo v podnikateľskej praxi znamená jediné – ako s minimom úsilia dosiahnuť maximálne výsledky. Žiadna firma však neexpanduje dlhodobo bez vynikajúceho predaja a efektívny predaj je doslova a do písmena – uzatváranie predaja – čo je jeho druhá špecializácia.

V roku 2015 napísal a vydal vlastnú knihu s názvom “1+1=11“.

Na jeho blogu si zdarma môžete stiahnuť e-book “5 mýtov managementu” a dostávať e-mailom pravidelne články na rôzne témy (riadenie ľudí, motivácia, odmeňovanie a ďalšie).