Pred 25 rokmi začínala doslova od nuly. Zo začiatku nemala ani na benzín, musela ho čerpať mame z nádrže. Popri svojej firme musela mať po večeroch aj inú prácu.

Teraz ju však v Austrálii všetci poznajú ako Kráľovnú müsli, jej firma pôsobí v ďalších 32 krajinách a jej majetok dosahuje hodnotu 60 miliónov eur.

Carolyn Creswell mala 18 rokov, keď nastúpila na univerzitu v Melbourne a popri štúdiu si privyrábala v malej rodinnej firme dodávajúcej müsli do niekoľkých kaviarní a obchodov v meste.

Firmu vlastnil manželský pár, ktorý sa rozhodol predať ju. Zavolali si Carolyn a ďalšiu zamestnankyňu Manyu van Aker, aby im oznámili, že po predaji firmy zrejme prídu o prácu.

Už vtedy Carolyn ukázala, že vytŕča z davu. Práca sa jej páčila a chcela si ju zachovať, ponúkla teda 1 000 austrálskych dolárov, že firmu kúpi. Manželia nemali iných záujemcov, a tak ponuku akceptovali.

Carolyn presvedčila kolegyňu, aby do toho išla s ňou. Tak sa v roku 1992 zrodila spoločnosť Carman. Názov vznikol spojením prvých troch písmeniek z mien nových vlastníčok. Manya však v biznise vydržala iba dva roky, potom sa dala vyplatiť.

NEMALA NA BENZÍN

Ani Carolyn spočiatku netušila, aké galeje ju čakajú. Prvé tri roky ešte pokračovala v štúdiu, preto tovar roznášala zákazníkom skoro ráno ešte pred prednáškami. Účtovníctvo si viedla počas obedňajších prestávok v školskej knižnici.

Aj napriek mladistvému nadšeniu sa jej nedarilo predaj zvyšovať a ani po skončení štúdia ešte nezarábala toľko, aby ju to uživilo. Preto musela popri firme pracovať na čiastočný úväzok inde. Robila napríklad predavačku za pultom v supermarkete.

Niekedy bola na tom tak zle, že musela prosiť brata, aby jej vytiahol benzín z nádrže maminho auta. „Bola som naozaj na dne. Nevidela som žiadnu cestu, ako sa z toho dostať,“ spomínala teraz v rozhovore pre BBC.

Nikdy som sa nebála ťažkej práce, ale prvé roky boli naozaj tvrdé. Ak by som ich teraz mohla dať preč, urobila by som to hovorí P. Garnry

hovorí bez zaváhania.

NEZVYČAJNÁ REKLAMA

Našťastie, povesť o jej firme sa začala šíriť medzi návštevníkmi kaviarní, ktoré zásobovala, a predaj začal pomaly rásť. Carolyn nemala peniaze na reklamu, ale aj v tomto jej svojsky pomáhala mama – postávala pri regáloch v supermarkete a pred okoloidúcimi zákazníkmi nahlas chválila dcérine müsli, aké je chutné.

Prelom prišiel po piatich rokoch. Coles, druhý najväčší obchodný reťazec v Austrálii, sa rozhodol, že vo svojich obchodoch bude predávať müsli Carman. Firma dovtedy nemala žiadneho zamestnanca, Carolyn sa spoliehala iba na pomoc svojho manžela Peta.

Odvtedy však firma neustále rástla. Dnes má 25 zamestnancov len v centrále v Melbourne, dodáva müsli a proteínové tyčinky do 3 000 obchodov v Austrálii a postupne expandovala do 32 ďalších krajín.

Najnovšie vstupuje na čínsky trh. Majetok Carolyn Creswell sa odhaduje na 83 miliónov austrálskych dolárov (58,2 mil. eur).

MÁ ŠTYRI DETI

Carolyn hovorí, že si vždy vedela stanoviť priority. Dodnes vo firme plánuje ciele na tri roky dopredu, pravidelne preveruje priebežný stav a hodnotí šance na úspech. Určením priorít sa jej podarilo aj optimálne rozdeliť čas medzi firmu a rodinu.

S manželom Petom vychovávajú štyri deti. Ten čas však nebol vždy k dispozícii. Zo začiatkov firmy chýbajú Carolyn zábavné veci, ktoré sa spájajú s mladosťou. Nikdy nechodila na večierky a necestovala tak, ako zvykli jej priatelia.

Teraz si myslí, že jej mladosť mohla byť vtedy aj prekážkou v rozvoji firmy. „Možno by všetko išlo rýchlejšie, ak by som bola dospelejšia,“ uvažuje. Ako mladej dvadsiatničke jej banky nechceli poskytnúť pôžičky na podnikanie a muži ju pri rokovaniach nebrali vážne. Teraz sa však podľa nej situácia zmenila a v podnikaní je omnoho viac žien ako začiatkom 90. rokov.

Podľa analytika potravinárskeho priemyslu Nathana Cloutmana je úspech firmy Carman najmä v tom, že zákazníci ju spájajú so zdravým vidieckym spôsobom života. Preto si môže dovoliť pýtať za svoje výrobky vyššie ceny.

Čelí však dvom výzvam – veľkí továrenskí výrobcovia sa snažia jej štýl čoraz viac napodobňovať a pri ďalšom rozširovaní môže stratiť svoj domácky imidž. Uvidíme, čo s tým spraví vstup na obrovský čínsky trh.

AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?