Viac

    Osobnosť podnikateľa: Každý nemôže byť boss

    Mnohí ľudia by chceli byť podnikateľmi, veľkými bossmi, mať obrovské firmy a veľa zamestnancov. A dupľom, keď sa na nich valí to množstvo motivačných materiálov o tom, že si majú plniť svoje sny a nie sny svojich zamestnávateľov. Že byť zamestnancom nie je správna cesta a že by sa mali osamostatniť. No každú prácu musí niekto robiť, každá je dôležitá a nemôže byť každý boss. Niekto musí všetko to okolo nás vyrábať. Autá, nábytok, potraviny, oblečenie, elektroniku, služby… . A keby bol každý boss, tak koho by mali za podriadeného? Keby každý počúvol, dal výpoveď a šiel robiť sám na seba. Navyše, každý na podnikanie nemá predpoklady, ani talent. Áno, chce to mať talent, potrebnú odolnosť, podnikavého ducha, vedieť správne využívať príležitosti a samozrejme aj trochu šťastia. Chcieť nestačí. Napokon, každý by chcel mať drahé fáro a luxusný dom. No koľkí ho majú? Oveľa menej ľudí, než to množstvo, ktoré by to všetko chcelo. Takže chcieť nestačí. Aj snaha je veľmi málo. Pretože môžete sa o niečo snažiť, vynakladať na to všetky svoje sily, keď raz na to nemáte, tak vás to môže zničiť. Môžete napríklad túžiť stať sa profesionálnym hráčom pokru, chodiť na rôzne turnaje, no keď raz na to nemáte, tak budete iba prehrávať a míňať svoje peniaze. A oberú vás o ne tí, ktorí na to majú. Ktorí vedia, kedy zložiť karty. Samozrejme okrem ďalších predpokladov, znalostí a zručností. A talent je niečo, čo sa nenaučíte. Musíte sa s tým narodiť, objaviť to v sebe a správne to vedieť využiť. Dobrý podnikateľ je veselý, spokojný, šťastný, že podniká a nesťažuje sa okoliu. Nevešia im na nos svoje zlyhania, krivdy a nedostatky, ale snaží sa na nich pracovať. Nikdy nekydá na konkurenciu, ani na svojich podriadených, má svoj vlastný vnútorný kompas a nebojí sa riskovať, analyzovať, adaptovať, rozvíjať, vzdelávať. Efektívne využíva svoj voľný čas a dokáže inšpirovať ostatných.

    A aké by mal mať predpoklady človek, ktorý by mohol byť dobrým podnikateľom?

    SILNÉ A SLABÉ STRÁNKY

    Originalita

    Rád experimentuje a prichádza s novými nápadmi a riešeniami. Nebojí sa dávať veci dokopy tak, ako by to nikomu inému nenapadlo.

    Odvaha

    Človek s typom “Podnikateľ” je plný života, nesťažuje sa a neobviňuje zo svojich neúspechov niekoho iného, ale analyzuje svoje chyby, aby mohol byť lepší. Nebojí sa objavovať nové postupy a spôsoby, posúva svoje hranice.

    Vnímavosť, racionalita, praktickosť

    Podnikateľ vie, kedy je potrebná zmena, čo má a čo nemá zmysel, kde sú diery na trhu, dokáže analyzovať svoju konkurenciu a využiť to vo svoj prospech. Celkovo analytika je v podnikaní veľmi dôležitá.

    Priamosť

    Podnikateľ má rád jasné definície, priamosť a vecnosť.

    Spoločenskosť

    Podnikateľ chodí do spoločnosti, pretože si rád vymieňa skúsenosti, hľadá nové príležitosti, klientov, dodávateľov, odberateľov, priateľov, nápomocné osoby a to aj na neformálnych spoločenských udalostiach.

    Slabé stránky

    Pre podnikateľa sú empatia a city až na druhom mieste, za faktami a realitou. Častokrát majú problém vyjadriť svoje pocity a emócie. Samozrejme, nič z toho ale nie je pravidlom. Bývajú netrpezliví, boja sa spomaliť a sú náchylní na riziko, bez premýšľania nad následkami. Mnohí ľudia s osobnosťou podnikateľa zámerne bojujú s nudou extrémnym rizikom a hazardovaním. Nezamýšľajú sa nad sociálnymi dôsledkami, častokrát pre stromy nevidia les alebo kvôli snahe dosahovať veľké veci nevidia detaily, zabúdajú, odsúvajú rodinu.

    Každopádne, sú rôzne typy podnikateľov, s rôznymi osobnosťami. V tej “škatuli”, v ktorej sa typologicky nachádzajú, by však mali mať sebadisciplínu, byť cieľavedomí, komunikatívni, kreatívni, musia mať kladný vzťah k zdravému riziku a samozrejme obchodníckeho ducha. Chcú predsa dosahovať zisk.

    Firmy môžu vzniknúť na základe odbornej kvalifikácie, alebo v menšej miere vďaka geniálnemu nápadu. Každopádne, či už ide o tovar alebo službu, mal by tomu podnikateľ rozumieť a vedieť, čo ponúka. Dôležitá je odborná kvalifikácia, spôsobilosť a prax v odbore, a to kvôli lepšej znalosti trhu. Takýto podnikateľ vie lepšie motivovať zamestnancov a má lepší odhad na príležitosti aj riziká.

    Pre podnikateľa je dôležité vyznať sa vo financiách, účtovníctve, daniach. Nemusí byť odborník, no aspoň tie základy sú potrebné a to aj kvôli správnym rozhodnutiam. Aby to nebol bezhlavý beh na krátku trať a neodnieslo si to zdravie, súkromie a rodina.

    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články