Ženevský autosalón je tradične miestom, kde predstavujú svoje novinky najmä európske firmy. Väčšinou ide o autá, ktoré vzápätí mieria na trh, alebo o realistické koncepty, ktoré sa čoskoro aspoň sčasti pretavia do sériovej výroby.

Tento rok však pripomína futuristický festival. Akoby sa výrobcovia medzi sebou dohodli a na 88. ročník slávneho autosalónu nachystali vozidlá ako zo sci-fi filmov.

Tak sa poďme pozrieť, o akej budúcnosti snívajú dizajnéri automobiliek.

Volkswagen ID Vizzion

Nemecký výrobca pokračuje v sérii elektrických konceptov. Tentoraz však pokročil aj vo vývoji autonómneho riadenia.

Novinka nemá tradičné ovládacie prvky, ktoré by mohol v prípade potreby prevziať ľudský šofér. Ovláda sa len hlasom a gestami. Interiér tak pripomína skôr oddychový salónik so štyrmi pohodlnými kreslami, ako auto.

Zatiaľ je to však elektrický pohon ID Vizzion, ktorého sa dočkáme skôr. Má výkon 297 koní, dojazd 660 km a v sériovej podobe sa objaví v roku 2021.

Autonómny riadiaci systém využívajúci Lidar, laserové skenery a kamery bude k dispozícii najskôr v roku 2030.

/data/MediaLibrary/articles/13054/vw-id-vizzion.jpg

Iconiq Model Seven

Čínsky výrobca sústredil v tomto MPV všetku pozornosť na pasažierov. Konkrétne na dvoch. Veľké auto má vzadu iba dve sedadlá, sú však ako z biznis triedy v lietadle.

Dajú sa sklopiť úplne do roviny, keď slúžia ako posteľ. Pred nimi je umiestnená obrovská dotyková obrazovka.

Auto je plne autonómne s technológiou, ktorá by sa mohla stať realitou už v roku 2020. Netýka sa to len riadenia.

Vozidlo rozoznáva aj svojich cestujúcich – zachytí signál z ich smartfónov, ešte kým sa k nemu blížia, a identifikuje ich tiež pomocou tváre a hlasu.

iconiq

Envision Energy EV

Konečne niekto potešil aj vodičov. Envision zatiaľ nechystá autonómne riadenie, ale ponúka zážitok s volantom ako v lietadle a s dotykovým ovládaním okolo neho.

Aj nastupovanie je unikátne – vodič odsunie kryt kabíny dopredu a prehupne sa dnu ako do stíhačky. Pasažieri nastupujú cez dvere vyklápané nahor.

Budúcnosť je podľa Envision v inteligentnej energetickej platforme, ktorá auto poháňa. Vymieňa si informácie a energiu aj s inými vozidlami a budovami v záujme pružnej a podľa možnosti ideálnej distribúcie elektriny.

Envision spolupracuje so sieťou nabíjačiek, ktorá zaručí, že auto ide 100 % času na 100 % energie z obnoviteľných solárnych a veterných zdrojov. Koncept má štyri elektrické motory s výkonom 534 koní a dojazd 450 km.

/data/MediaLibrary/articles/13054/envision.jpg

Renault EZ-GO

Takto si francúzsky výrobca predstavuje robotický taxík s nulovými emisiami. Vozidlo má kapacitu šesť pasažierov, pričom každý si môže zvoliť iný cieľ cesty.

Auto ich porozváža po meste. Bude to teda niečo medzi taxislužbou a verejnou dopravou.

Používatelia si auto privolajú pomocou aplikácie v smartfóne. Na použitie v meste je rýchlosť obmedzená na 50 km/h.

Cestujúci môžu počas jazdy vychutnávať pohľad na mesto cez bohaté presklenie. Na palube je Wi-Fi a veľký informačný displej.

Lagonda Vision

Aston Martin prekvapil svojou víziou luxusného auta s nulovými emisiami. Elektrický pohon umožnil dokonale uvoľniť interiér. Netreba priestor na veľký motor či prevodovku.

Auto tak vôbec nemá predný kufor – len ostro tvarovaný kúsok kovu, ktorý čo najúčinnejšie preráža vzduch a plynule prechádza do presklenia kabíny.

Volant možno presunúť na ľavú či pravú stranu a vďaka možnosti autonómneho riadenia sa dá sklopiť úplne.

Cestujúci vpredu si tak môžu otočiť sedadlá a pohodlne sa rozprávať s tými vzadu. Dizajnéri sa pripravili aj na vývoj v budúcnosti.

Batérie možno jednoducho vymeniť za výkonnejšie, ktoré ešte len prídu na trh. Vďaka tomu sa môže zvyšovať dojazd vozidla. Sériová výroba Lagondy sa plánuje v roku 2021.

/data/MediaLibrary/articles/13054/lagonda.jpg

Pop.Up Next

Airbus vlani predstavil koncept lietajúceho auta. Audi teraz v Ženeve predviedlo jeho zdokonalenú verziu.

Ide vlastne o malú kapsulu pre pasažierov. Môže sa pohybovať po cestách alebo ju veľká kvadrokoptéra nesie vzduchom. V tom prípade ostáva podvozok na zemi.

V kabíne nie sú žiadne ovládacie prvky, iba sedadlá a veľký displej. Aj na kolesách, aj vo vzduchu sa vozidlo pohybuje autonómne.

pop up next

Rimac C_Two

Priama konkurencia Tesly prichádza z Chorvátska. Concept One vlani ponúkol 1 225 koní a zrýchlenie z nuly na stovku za 2,5 sekundy. Bolo vyrobených osem kusov.

Teraz sľubujú 100 vozidiel Conceptu Two. Má autonómne riadenie a štyri elektrické motory s celkovým výkonom 1 888 koní. Z nuly na stovku má zrýchliť za menej ako 2 sekundy.

Dojazd sa zvýšil na 650 km. Stúpla aj cena, ktorá už pri prvom modeli prekonávala 1,1 mil. eur.

/data/MediaLibrary/articles/13054/rimac.jpg